Gemakkelijke toegang tot automatisering

Sat Dec 21 2024

12 21

Gemakkelijke toegang tot automatisering

09/12/2024

Door Ad Spijkers

Met Matic:move van Linde Material Handling kunnen bedrijven hun intralogistiek sneller en kosteneffectiever automatiseren


     

Met de nieuwe softwareoplossing wordt de implementatie en besturing van automatisch geleide voertuigen (AGV’s) aanzienlijk worden vereenvoudigd. De software wordt ook gebruikt in de geautomatiseerde Linde L-Matic core hoogheftruck, die in februari 2025 op de markt komt. Het apparaat is voorzien van een geïntegreerde lithium-ionbatterij en is dankzij het compacte ontwerp gemakkelijker te gebruiken in krappe ruimtes in magazijnen en productie.

Uitdagingen

De interesse in automatiseringsoplossingen is groot. Veel verantwoordelijken binnen de bedrijven voelen de toenemende uitdagingen. Deze worden veroorzaakt door korte levertijden in de e-commerce, de groeiende kostendruk als gevolg van hoge energieprijzen, toenemende duurzaamheids- en veiligheidsinspanningen en het tekort aan geschoolde arbeidskrachten. Tegelijkertijd zijn er vrijwel overal materiaalstroomprocessen die geschikt zijn voor automatisering.

De hoge kosten en personeelsuitgaven zorgen wel voor aarzeling en onwil. Linde MH lost dit dilemma op met de Matic:move software. Deze geeft kleinere en middelgrote bedrijven de mogelijkheid om de efficiëntie in goederenafhandeling te verhogen met geautomatiseerde voertuigen.

Implementatie en planning

Het belangrijkste voordeel van Matic:move is de ongecompliceerde planning en de verkorte, snelle implementatie van geautomatiseerde materiaalstroomprocessen. Dit gaat zo ver dat eenvoudige routetransporten tussen twee punten binnen een dag kunnen worden opgezet. Alle benodigde onderhouds- of servicewerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd door getrainde servicemonteurs; er zijn geen toegewijde robotica-specialisten nodig.

Het voertuig navigeert in de ruimte met behulp van reflectoren die op prominente punten in de infrastructuur zijn verspreid, bijvoorbeeld in bochten en bij laad- en servicepunten. Om de software van data te voorzien, legt het geautomatiseerde voertuig de route af en maakt een digitale kaart van de magazijnomgeving. De ophaal- en afzetpunten van de voertuigen en de reisroutes kunnen vervolgens via het 'drag & drop' principe op het computerscherm worden gepland.

De software is ontworpen voor kleinere wagenparken met maximaal vijf automatische voertuigen van hetzelfde voertuigtype en gestandaardiseerde ladingdragers zoals europallets en gaascontainers. De focus ligt met name op horizontaal transport in opslag-, productie-, goederenontvangst- en expeditiegebieden. Ook gemengd verkeer met handbediende voertuigen en voetgangers kan in kaart worden gebracht. Hierdoor scoort de oplossing met lagere investeringskosten. In veel gevallen bedraagt de terugverdientijd volgens Linde Material Handling ongeveer twee jaar.

Nieuwe stapelaar

De Matic:move-software wordt al gebruikt in de geautomatiseerde Linde L-Matic HD k stapelaar. Het geautomatiseerde en handmatig te bedienen voertuig heeft een laadvermogen van 1,6 ton en een hefhoogte van 3,8 m. Het wordt gebruikt in magazijnen met brede gangpaden of voor toepassingen met smalle gangpaden. Met de puur geautomatiseerde Linde L-Matic-kern staat het volgende voertuig met de nieuwe softwareoplossing nu in de startblokken. Dit compacte voertuig heeft een draagvermogen van 1,2 ton en een hefhoogte van 1,78 . Het heeft een geïntegreerde lithium-ion accu, maar beschikt niet meer over een dissel en kan een gangpadbreedte van nog geen 2,5 m aan.

Voor een veilige bediening beschikt de Linde L-Matic kern standaard over een 360° veiligheidsomgeving en noodstopschakelaars. Hiermee kan het voertuig met één druk op de knop vanaf meerdere kanten tot stilstand worden gebracht. Optioneel kan het voertuig worden uitgerust met extra veiligheidsvoorzieningen zoals de Linde BlueSpot of de Linde Red Warning Lines. De batterij wordt handmatig of automatisch opgeladen via inductieladen.

Geleidelijke expansie

Gaat het om automatiseringsprojecten met een hogere mate van complexiteit of staat er een uitbreiding van de automatisering gepland, dan kunnen klanten aansluiten op Matic:move. Vervolgens wordt gebruik gemaakt van het brede portfolio van voertuigen en de Matic:move software, waarmee vloten met maximaal 150 voertuigen kunnen worden geautomatiseerd.

De uitgebreide software kan via interfaces worden aangesloten op magazijnbeheer-, magazijncontrole- en ERP-systemen. Het dienstenaanbod reikt van de visualisatie van de huidige status van de voertuigen, via de beschikbaarheid en het gebruik ervan tot aan het batterijbeheer. Dankzij de schaalbaarheid van de software kan elke klant de juiste oplossing selecteren. Dat geldt voor zowel zogenaamde 'brownfield' applicaties met historisch gegroeide exploitatielocaties als voor nieuwe planning op 'greenfield' locaties. Bedrijven kunnen ook klein beginnen en de automatisering stap voor stap uitbreiden.

Linde Material Handling wordt in Nederland vertegenwoordigd door Motrac met hoofdvestiging in Almere.

Foto: Linde Material Handling