Nieuwe robot voor intralogistiek

Thu Nov 21 2024

11 21

Nieuwe robot voor intralogistiek

23/01/2023

Door Ad Spijkers

De nieuwe mobiele robot van Kuka tilt intralogistiek naar een hoger niveau, vooral in de consumptiegoederenindustrie


     

De eisen aan mobiele oplossingen in de industrie zijn hoog. Met het mobiele platform KMP 600-S diffDrive van Kuka is een nieuw autonoom mobiel transportsysteem beschikbaar dat de productie-intralogistiek snel en met een laadvermogen tot 600 kg ondersteunt. De mobiele robot is geschikt voor de harde wereld van de industriële productie. Door de uitvoering in IP 54 werkt hij ook onder moeilijke omstandigheden steeds betrouwbaar, bijvoorbeeld bij spatwater en stof.

De nieuwe generatie van de KMP 600-S diffDrive is een uitbreiding van het aanbod van Kuka op het gebied van mobiele platformen. Tot 2 m/s is de KMP 600-S diffDrive snel en dankzij laserscanners en 3D-objectherkenning ook veilig.

Veiligheid en flexibiliteit

Alle mobiele platformen van Kuka bieden medewerkers maximale bewegingsvrijheid zonder dat er veiligheidshekken nodig zijn. Laserscanners aan de voor-en achterzijde van de KMP 600-S diffDrive zorgen voor maximale veiligheid en maken hoge snelheden in alle richtingen mogelijk wanneer de cyclustijden dit vereisen. Omdat veiligheid bij Kuka centraal staat, zijn er steeds acht veiligheidszones voor en achter de KMP 600-S diffDrive. Klanten kunnen die zones individueel aanpassen, afgestemd op de snelheid van het voertuig en het gebruik.“

De KMP 600-S diffDrive kan met een 3D-objectherkenning worden uitgebreid. Deze herkent hindernissen die zich tussen 50 mm en 2.10 m boven de grond bevinden. De mobiele robot kan veelzijdige werkstations verbinden en levert de mogelijkheden voor de lastopname die de klant nodig heeft. Hij werkt bijvoorbeeld als top-load AGV en kan via de geïntegreerde lift pallets respectievelijk dozen tot 60 mm optillen.

Navigatie en vlootmanagement

De inbedrijfname van de KMP 600-S diffDrive gebeurt via een manuele controller. De programmering van applicaties is met Java mogelijk. Elke robot heeft een bedrijfstijd van acht uur en kan in twee uur worden opgeladen.

Kuka.NavigationSolution bewaakt de gehele vloot. De software herkent de acculaadstand en weet welke voertuigen met de WLAN verbonden zijn. Na het initiële programmeren van de omgeving middels SLAM-algoritme neemt de software-oplossing de lokalisering in de ruimte (op voertuig zelf) en de coördinatie van de voertuigen (op een centrale computer) over. Via parameters als afstand en snelheid bepaalt de vlootmanager de beste routes op het bedrijfsterrein –zonder botsingen.

Foto: Kuka