TU Chemnitz bouwt intelligente drone-hangar

Mon Apr 29 2024

04 29

TU Chemnitz bouwt intelligente drone-hangar

07/11/2023

Door Ad Spijkers

Het nieuwe reddingsysteem kan onder meer worden gebruikt bij noodsituaties op het water en kan de kritische reddingstijd verkorten.


     

Uit statistieken van de Deutsche Lebens-Rettungs-Gesellschaft (DLRG) in Bad Nenndorf (bij Hannover) blijkt dat in 2022 in Duitsland minstens 355 mensen zijn verdronken. Vergeleken met het voorgaande jaar is het aantal met 56 toegenomen. Gezien deze aantallen zijn nieuwe oplossingen nodig om te voorkomen dat mensen zo in open water te behoeden voor verdrinking.

Reddingssysteem

Wetenschappers van diverse instituten hebben een nieuw op drones gebaseerd reddingssysteem ontwikkeld. Aan het project werd deelgenomen door de technische universiteiten in Chemnitz en Dresden, de Brandenburgische Technischen Universität Cottbus-Senftenberg, het Brandenburgisches Institut für Gesellschaft und Sicherheit in Potsdam, de Björn-Steiger-Stiftung für Lebensrettung in Winnenden (20 km noordoost van Stuttgart), bedrijven, reddingsdeskundigen en andere organisaties.

Een hoofdonderdeel naast de drone is een intelligente dronehangar. Deze hangar, boordevol technologie, werd binnen twee jaar ontwikkeld als onderdeel van het 'RescueFly' project dat werd gefinancierd door het Bundesministerium für Digitales und Verkehr. De intelligente drone-hangar voor buiten maakt verschillende autonome inzetscenario’s voor civiele drones mogelijk.

Het geheel werd voor het eerst gebruikt in oktober 2023 tijdens een Rescue Flydemonstratievlucht aan het Partwitz-meer in Saksen. In een gesimuleerde situatie werd, nadat een noodoproep was geactiveerd, binnen enkele minuten een drenkeling op het meer gelokaliseerd door een reddingsdrone en voorzien van een drijver om zich aan vast te klampen. Ook geeft de drone de exacte positie van de locatie door aan de brandweer en waterreddingsdienst, wat een voordeel is voor grotere en soms moeilijk bereikbare meren.

Werking

Hoe werkt zo’n reddingsmissie waarbij levens op het spel staan, in zijn werk? Eerst wordt de intelligente dronehangar draadloos geïnformeerd door de brandweercentrale die een noodoproep heeft ontvangen. De intelligente hangar controleert de weersomstandigheden ter plaatse en de operationele gereedheid van de reddingsdrone en gaat binnen vijf seconden volledig automatisch open. De met sensoren uitgeruste drone, die in de standby-modus staat, krijgt draadloos een startklaring van de hangar en vliegt snel langs een vooraf bepaald, veilig pad naar het operatiegebied.

De automatische start verkort de tijd totdat de zwemmer in nood kan worden gelokaliseerd aanzienlijk en ondersteunt deze met een reddingsuitrusting. Nadat de drone is teruggekeerd naar het landingsplatform, sluit de intelligente dronehangar weer volledig automatisch.

Zes ingebouwde camera's met ringlichtverlichting ondersteunen vervolgens de door AI ondersteunde inspectie van de reddingsdrone die zich in de hangar bevindt en daar ook autonoom wordt opgeladen. Er wordt bijvoorbeeld gecontroleerd of rotoren beschadigd zijn. Na de controle wordt de reddingscentrale geïnformeerd over de gebruiksgereedheid van de drone.

Vervolg

De ontwikkelaars zijn optimistisch over de toekomst na het einde van het grensoverschrijdende onderzoeksproject. Met dit concept kunnen ze nu nationaal en internationaal autonome drone-operaties bij reddingsoperaties op het water professioneel ondersteunen. De ontwikkelaars zijn op zoek naar verdere samenwerkingspartners die samen met het verdere toepassingsscenario’s willen onderzoeken.

Voor het praktische gebruik van de decentrale dronehangars is het echter van belang dat gemeenten en hulpdiensten zich hieraan conformeren en investeren in noodtelefooncellen en –telefoons en de hardware en het onderhoud ervan. Ook is het belangrijk om het reddingsysteem onder verschillende weersomstandigheden te blijven testen om de onderliggende kunstmatige intelligentie van beelddata en andere informatie te voorzien en zo te optimaliseren.

De dronehangar is ook geschikt voor gebruik bij het bewaken van hoogspanningslijnen in moeilijk bereikbare of afgelegen gebieden, bij bosinspecties of bij het bewaken van nationale parken om stroperij tegen te gaan.

Foto: Jacob Müller