Flexibele intralogistiek met AGV's en AMR's

Thu Nov 21 2024

11 21

Flexibele intralogistiek met AGV's en AMR's

15/08/2023

Door Ad Spijkers

Zijn AGV's en AMR's economischer dan vorkheftrucks? Dat onderzoekt IPH in het onderzoeksproject ZellFTF.


     

Als het om het transport van kleine goederen gaat, is het duidelijk. Als een kist met schroeven van het magazijn naar de montage moet worden vervoerd, is een kleine en wendbare zelfrijdende transporteenheid beter geschikt dan een vorkheftruck. De zaak wordt nog duidelijker wanneer een bedrijf meerdere kleine transporteenheden heeft die onafhankelijk van elkaar naar meerdere bestemmingen kunnen rijden. Deze kunnen alus meerdere opdrachten tegelijkertijd uitvoeren die een enkele vorkheftruck veel meer tijd en energie zouden kosten.

Heftruck versus AGV/AMR

Voor grote en zware transportgoederen is de heftruck in het voordeel. Kleine AGV's en AMR's lopen hier tegen hun grenzen aan – tenzij het cellulaire voertuigen zijn. Cellulaire AGV's en AMR's zijn kleine zelfrijdende transporteenheden die kunnen samenwerken en samen ook grotere transportopdrachten kunnen uitvoeren. Terwijl een enkele AGV een enkele kleine ladingdrager kan vervoeren, kunnen vier onderling verbonden AGV's een europallet vervoeren. Een groep van zes AGV's kan nog grotere speciale formaten aan, zoals carrosseriedelen, accu's voor elektrische auto's of roosters.

Met zo'n transportsysteem zijn bedrijven heel flexibel. Dit is een voordeel als de productmaten en -varianten vaak veranderen of als op maat gemaakte producten moeten worden vervoerd. Dat een dergelijk transportsysteem technisch mogelijk is, is al onderzocht door wetenschappers van het Karlsruher Institut für Technologie (KIT) in het Karis-project.

Zijn AGV's en AMR's economisch?

Economisch gezien heeft echter nog niemand gebruik gemaakt van dit type transport. Het Institut für Integrierte Produktion Hannover (IPH) onderzoekt dit in het basisonderzoeksproject ZellFTF (FTF = fahrerloses Transportfahrzeug, onbemand transportvoertuig), dat wordt gefinancierd door de Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) in Bonn. Om de vraag te beantwoorden of en onder welke omstandigheden de koppeling van AGV's en AMR's economisch de moeite waard is - bijvoorbeeld in vergelijking met transport met heftrucks - zal een wiskundig optimalisatiemodel op basis van een voertuigrouteringsprobleem (VRP) worden opgezet.

De onderzoekers willen verschillende toepassingsscenario's doornemen - met het oog op de economische en logistieke streefwaarden zoals de bezetting van het systeem, de transporttijden en de totale kosten. Omdat een exacte oplossing voor zo'n complex probleem moeilijk of onmogelijk is en te veel rekentijd zou vergen, ontwikkelen de onderzoekers in het project een heuristiek in de vorm van een genetisch algoritme dat een optimale oplossing benadert.

Foto: Susann Reichert, IPH