Sirris maakt AMR’s klaar voor werkvloer

Tue Mar 19 2024

03 19

Sirris maakt AMR’s klaar voor werkvloer

14/06/2021

Door Ad Spijkers

In het Trinity-project legt het Belgische onderzoeksinstituut Sirris zich toe op digitale technologieën voor flexibele productie-ecosystemen.


     

In de industrie is sprake van een verschuiving van massaproductie naar de productie van complexere producten met een hoge toegevoegde waarde op maat in kleine series en steeds kortere doorlooptijden. Dit leidt tot een hogere complexiteit in de productie.

Behalve flexibele automatisering van de productieprocessen zelf is optimalisatie van de interne productielogistiek cruciaal. Maar de manier waarop de interne productielogistiek momenteel is georganiseerd, vormt het knelpunt om flexibeler te worden.

Logistieke uitdagingen

AMR's maken logistieke automatisering al mogelijk maken, maar de controle van de uit te voeren taken is complex en het laden en lossen te traag. Zonder geautomatiseerde oplossingen is het moeilijk om systemen van verschillende merken te combineren. Als gevolg daarvan is de terugverdientijd onduidelijk, wat de implementatie in het MKB verhindert.

Met het Trinity-project wil Sirris een aantal van de uitdagingen aanpakken. Het instituut bouwt, implementeert en test een prototype. Dat gebeurt op een industriële case bij Altachem in Harelbeke (bij Kortrijk), specialist in ventielen, applicatietools en accessoires voor drukhouders, in samenwerking met softwarebedrijf Flagstone in dezelfde plaats. De AMR’s die hiervoor worden ingezet, zijn een MiR200 en een tweede van Wewo Techmotion.

Demo

De MiR200 wordt gebruikt voor het transport van lege dozen van de afvoer van de dozenvouwmachine naar de toevoer van de assembleermachine en van volle dozen van de afvoer van de assembleermachine naar de dozensluitmachine. Voor het transport van de basiscomponenten van de voorbereidingszone naar de aanvoer van de assembleermachine worden de AGV's van Wewo gebruikt.

Dit voertuig is hiertoe uitgerust met een lift die een generiek onderstel kan optillen. Hierop is een op maat gemaakte pipe-&-joint constructie met een bak gemonteerd, waarin een operator vanuit dozen de basiscomponenten giet. De AMR kan de componenten in een van de bunkers van de assembleermachine leegmaken. Dit gebeurt met behulp van een karakuri-techniek, waardoor geen interventie van de operator nodig is. De klep wordt met twee 'vingers' dichtgehouden en kan dankzij het karakuri-mechanisme worden geopend wanneer de AMR aan de bunker arriveert.

Softwarespecialist Flagstone in Harelbeke heeft voor beide demo’s een document voor functionele analyse opgesteld. Het bedrijf legt de laatste hand aan de ontwikkeling van het MES-platform voor de aansturing van de productieorders en transportritten. De software zal via een REST API van de Wewo de uit te voeren productieorders van het ERP-systeem vertalen in taken (ritten en handelingen) door de verschillende AGV’s. Dankzij dit platform zal een operator de fabricage van de producten kunnen volgen.

In het najaar zal de demo in de productieomgeving van Altachem worden gedemonstreerd. Als de COVID-19-maatregelen het dan toelaten, zal hier omheen een live event met publiek worden georganiseerd.

Foto: still Sirris-video op YouTube