Linde breidt aanbod transportrobots uit

Fri Apr 19 2024

04 19

Linde breidt aanbod transportrobots uit

14/03/2022

Door Ad Spijkers

Drie nieuwe compacte dragende platforms versnellen intern transport binnen bedrijven.


     

Mobiele robots worden al meer dan een decennium gebruikt, maar pas recent ontdekten veel bedrijven de voordelen ervan voor hun interne materiaalstroom. Bedrijven hebben te maken met sterk gegroeide online-handel, aanhoudende personeelstekorten, meer goederenbewegingen in magazijnen en productieafdelingen. Ook gelden er toenemende veiligheidseisen om persoonlijk letsel en materiële schade te voorkomen. Hierdoor gaan bedrijven op zoek naar intelligente autonome oplossingen voor deze uitdagingen.

Linde Material Handling breidt het automatiseringsportfolio uit met de Linde C-Matic mobiele robots. Het gaat om drie compacte, wendbare en flexibel inzetbare logistieke voertuigen voor horizontale goederenbewegingen in magazijnen en productie.

Compact en wendbaar

De nieuwe, compacte en wendbare Linde C-Matic transportrobots kunnen ladingen tot 600 kg, 1000 kg of 1500 kg sneller en wendbaarder verplaatsen. De 'platforms op wielen' zijn ongeveer 1 m lang en bijna 1 m breed zijn. Ze kunnen zowel om de eigen as draaien als de opgepakte lading ronddraaien. Ze hebben maar weinig ruimte nodig voor rij- of draaimanoeuvres en zijn geschikt voor krappe magazijn lay-outs.

De voertuigen brengen auto-onderdelen naar productiebedrijven, verplaatsen bouwmaterialen, reserve-onderdelen, papier of kleding op pallets of in gaasboxen door het magazijn. Of ze brengen goederen naar de mense' en volgen daarmee een orderpicking-concept dat vooral in de on-line detailhandel wordt toegepast.

Tafel of pallet

De autonome platformvoertuigen kunnen op twee verschillende manieren ladingen oppikken. Op de eerste plaats kan dat met behulp van een transporttafel, waarop de goederen of een pallet of gaasbox worden opgeslagen. Onder de tafel zorgt een QR-code ervoor dat de vervoerde goederen centraal en correct uitgelijnd worden opgehaald en dat ze kunnen worden geïdentificeerd. Dit maakt de goederen en hun weg in het bedrijf traceerbaar. Op de tweede plaats kan de transportrobot de pallet rechtstreeks of via een vast gemonteerde adapterplaat van een overlaadstation of een rollenbaan opnemen.

De goederen worden automatisch gehanteerd. De C-Matic beweegt zich naar een gedefinieerd overdrachtspunt en plaatst de lading centraal onder de transporttafel of onder de pallet die in een overdrachtsrek is opgeslagen. De eenheid tilt vervolgens de lading op en brengt deze met een snelheid van maximaal 7,2 km/u naar de aangewezen afzetplaats.

Navigatie en veiligheid

Navigatie door de ruimte gebeurt via QR-codes, die in een rasterveld op de vloer worden geplaatst. Ze worden gelezen door een QR-camera die op het voertuig is geïnstalleerd. De transportrobots ontvangen informatie over de bestemming die zich op korte tot middellange afstand bevindt van het magazijnbeheersysteem, bijvoorbeeld de Linde Warehouse Navigator. De voertuigsoftware bepaalt de optimale route door het gebouw voor elke individuele transportopdracht.

Een laserscanner zorgt voor een betrouwbare detectie van bewegende of stilstaande obstakels. Dankzij de real-time informatieverwerking past de Linde C-Matic zijn snelheid aan de betreffende situatie aan en blijft stilstaan totdat personen en voertuigen de bewakingszone hebben verlaten. Vaste obstakels worden door het toestel zelf ontweken. Er is ook een visueel en akoestisch waarschuwingssignaal. Afzonderlijke noodstopschakelaars aan alle vier de zijden maken handmatige interventie mogelijk. De rondom gemonteerde mechanische schokdempers beschermen de eenheid tegen aanrijdingsschade.

Toepassingen

Als meest voorkomende toepassing voorziet Linede het lijntransport tussen twee punten. Maar de transportrobots kunnen ook samenwerken met andere autonome of geautomatiseerde voertuigen, zoals smallegangen-trucks, reachtrucks of hoogheffende trucks die goederen op overslagpunten plaatsen of ophalen. Het opladen van de lithium-ionbatterij gebeurt softwarematig: als het oplaadniveau onder een bepaald niveau zakt of als er op dat moment geen rijopdracht is, begeeft de C-Matic zich naar het zelflaadstation en wacht daar op de volgende opdracht.

In Nederland verzorgt Motrac, met hoofdvestiging in Almere, de verkoop en service van Linde material handling apparatuur en systemen.

Foto: Linde Material Handling