Zwevende joysticks voor virtuele werelden

Wed Apr 24 2024

04 24

Zwevende joysticks voor virtuele werelden

23/02/2022

Door Ad Spijkers

Duitse onderzoekers werken aan een nieuwe invoermethode voor VR-toepassingen.


     

Met virtual reality-headsets kun je als het ware diep onderdompelen in virtuele werelden. Maar virtuele objecten aanraken en bedienen is nog steeds een grote uitdaging, het gevoel en de 'look' gaan niet goed samen. Een team onderzoekers van de Universität Duisburg-Essen onderzoekt verschillende nieuwe interactie-elementen. Zijn zogeheten flyables een oplossing?

Controller vs flyable

Om te communiceren met elementen in de virtuele wereld, zijn gewone VR-headsets meestal uitgerust met controllers (handterminals). Gebruikers hebben deze in hun handen en kunnen met een druk op de knop of met een analoge stick communiceren met alle elementen van de virtuele gebruikersinterface. Alleen voelen de controllers meestal niet aan hoe de virtuele ruimte er uit ziet. Dit vermindert immersie, dat wil zeggen het gevoel (zouden zeggen: de beleving) hoe direct en realistisch de VR-wereld wordt waargenomen.

Om de onderdompeling te verbeteren, hebben de onderzoekers samen met collega's van de Ludwig-Maximilians-Universität München een toolkit voor zwevende bedieningselementen ontwikkeld. Hiervoor kozen ze eerst vijf veelvoorkomende bedieningselementen uit de virtuele wereld (drukknop, draaiknop, joystick, schuifregelaars, 3D-muis) en reproduceerden deze met een 3D-printer. De elementen waren bevestigd aan quadrocopters.

Zodra een virtueel bedieningselement zichtbaar is in de virtuele wereld, stuurt een vlieger met het juiste element naar de persoon die het bedient. Het gevoel bij het aanraken komt overeen met de verwachting.

Vooruitzichten

Uit onderzoek is al gebleken dat de flyables realistische en speelse interactie met virtuele content mogelijk maken en dat gebruikers zich daarmee dieper kunnen onderdompelen in de VR-omgeving. De flyables bevinden zich momenteel echter in de prototypefase en kunnen de moderne controllers nog niet bijhouden wat betreft invoerprecisie.

Het team werkt momenteel aan het verbeteren van de forcefeedback en wil ook met 3D-printen automatisch en binnen enkele minuten vliegbare elementen kunnen produceren. Over toepassing in de robotica wordt niet gerept, maar ook daar lijkt de technologie toepasbaar.

Onderstaande video toont de nieuwe interactie. Neem er de tijd voor, hij duurt ruim 8 min.

Foto: Universität Duisburg-Essen /HCI Group