Met de ScanGrid introduceert Sick de eerste LiDAR-veiligheidssensor ter wereld die gebruikmaakt van safe solid-state technologie.
Dankzij deze technologie pakt de prijs-prestatieverhouding van de veiligheidssensor gunstig uit. Met de nieuwe sensor wordt scantechnologie ook haalbaar voor de beveiliging van eenvoudige AGC’s (Automatic Guided Carts) en/of palletshuttlesystemen tot performance level c.
Met de ScanGrid gaat de productiviteit in de logistieke omgeving omhoog. Dankzij de LiDAR-sensor kunnen mechanische bumpers worden weggenomen en kan de snelheid en belasting van de voertuigen omhoog. Belangrijk voor fabrikanten en gebruikers is, dat de economische veiligheidsoplossing voor kleine AGC’s een snelle terugverdientijd bieden.
De functionaliteit van de veiligheidssensor is geheel toegespitst op het borgen van de veiligheid rond AGC’s. Omdat de sensor weinig ruimte vraagt, is hij eenvoudig te integreren in kleine AGC’s. De ScanGrid werkt tijd- en kostenbesparend bij installatie, configuratie, inbedrijfstelling en diagnose.
De ScanGrid is inzetbaar voor de beveiliging van de hoofdrijrichting van kleine AGC’s die een beperkte grootte, gewicht en snelheid hebben. Ook voor secundaire beveiliging van AGV’s en beveiliging van palletshuttlesystemen biedt de ScanGrid een solide oplossing.
De sensor is slechts 43 mm hoog en heeft een scanbereik van 150˚. De veiligheidsrange bedraagt 1,1 m (safe) respectievelijk 4 m (non-safe). De sensor voldoet aan Type 2 volgens IEC 61496-3 en PLc volgens EN13849. Er zijn maximaal zestien velden en acht bewakingscases mogelijk.
Foto: Sick