Bezorgservice voor luchthavens

Sat Dec 21 2024

12 21

Bezorgservice voor luchthavens

24/12/2021

Door Ad Spijkers

Ottonomy levert volledig autonome bezorgrobots (Ottobots) op vliegvelden voor voedingsmiddelen en detailhandel.


     

Covid-19 heeft de manier waarop mensen allemaal omgaan met en omgaan met reizen veranderd, waardoor contactloze bezorging nog relevanter en essentiëler is geworden. Bezorgdiensten hebben een enorme groei doorgemaakt en hebben grote moeite (zeker vlak voor Kerst) om alle orders op tijd uit te leveren. En liefst ook nog contactloos.

Bezorgrobot

De behoefte aan contactloze bezorging geldt ook op vliegvelden. Ottonomy heeft daar op ingespeeld met de ontwikkeling van de Ottobot. De fabrikant van autonome mobiele robots is gevestigd in Santa Monica, aan de noordwestzijde van Los Angeles. Eind 2020 startte het bedrijf een gezamenlijke pilot van de Ottobots met en op Cincinnati/Northern Kentucky International Airport (CVG).

De Ottobots navigeren autonoom door menigten en onvoorspelbare omgevingen met behulp van in eigen huis ontwikkelde Contextual Mobility - navigatietechnologie. Het systeem is schaalbaar en flexibel en maakt gebruik van een uitgebreide reeks cloud-tools. Deze zorgen voor het beheer van een vloot van robots die in verschillende delen van een luchthaven worden ingezet.

De partners verzamelden feedback van deelnemende passagiers, inclusief details over de ervaring, kosten en wens om autonome bezorging op luchthavens te hebben. Deze live robotleveringen zullen aanvullend data verzamelen om het programma en de gebruikerservaring verder te ontwikkelen.

Service op vliegveld

De bezorgrobot op CVG is naar verluidt de eerste autonome robotbezorging van eten, drinken en lifestyleproducten in een luchthavenomgeving. Passagiers kunnen contactloos bezorging op hun locatie in Concourse B van de luchthaven bestellen, waarna een autonome robot de bestelling komt afleveren.

Reizigers kunnen een app 'grab and go'-, drank- en reisartikelen selecteren die worden verkocht in geselecteerde winkels van Paradies Lagardere. Ze ontvangen statusupdates op hun telefoon en een unieke QR-code, die kan worden gescand door de bovenste camera van de robot. Na goedkeuring opent de robot het beveiligde compartiment en kan de klant zijn items oppakken. De hele bezorgervaring is contactloos en volledig autonoom, een primeur in de branche.

Met de robot wil het management van het vliegveld de reiservaring herdefiniëren door talent en technologie te combineren om innovatieve oplossingen te leveren. Het heeft een innovatiecultuur op de luchthaven opgebouwd en werkt samen met Ottonomy om deze technologie te testen en verder te ontwikkelen in een live luchthavenomgeving.

Volgens Ottonomy is de lancering van deze applicatie van de toewijding van de luchthaven aan innovatie en klantervaring. De partners kunnen een veilige ervaring bieden via de Ottobots, die geautomatiseerde contactloze leveringen van eten en drinken en retailproducten uitvoeren.

Foto: Ottonomy