Dubbele groeicijfers Vision, Robotics & Mechatronics 2015

Fri Mar 29 2024

03 29

Dubbele groeicijfers Vision, Robotics & Mechatronics 2015

14/08/2015

Door Liam van Koert

Vision, Robotics & Mechatronics, dat ook dit jaar gelijktijdig met Photonics plaatsvond, laat dubbele groeicijfers zien. Het totale aantal bezoekers ging van 1,278 naar 1,647. Het aantal exposanten steeg van 20 naar 27 – een groei van 30 procent. 


     

Volgens beursmanager Mat Josquin van Mikrocentrum zijn er echter belangrijkere redenen om tevreden te zijn: de enquête laat zien dat het voor alle betrokkenen twee waardevolle dagen waren.
Of het nu ging om het brengen van een boodschap, het halen van kennis, het vinden van een specifieke oplossing of het scoren van keiharde leads, op alle fronten scoorde de 2015-editie van het inmiddels vertrouwde vision- en robotic-evenement in Veldhoven. Volgens Josquin is het een teken dat de nieuw ingeslagen weg zijn vruchten heeft afgeworpen. “We moeten nog wel de face to face-evaluatie met sommige exposanten doen, maar de eerste tekenen zijn goed. Blijkbaar heeft het duidelijkere profiel van de twee evenementen, waarbij elk van de evenementen op een van de dagen zijn eigen conferentie had, goed gewerkt. Mensen reageren positief in de enquête en ook aan de beweging op de beursvloer zagen we dat het werkte. Zo was er op de eerste dag op Vision, Robotics & Mechatronics de duidelijke golfbeweging. Ging de RoboNED-conferentie weer verder, dan werd het rustiger op de vloer. Was die afgelopen? Dan was het een drukte van jewelste. En op de tweede dag kwamen de mensen echt voor het beursbezoek. Op de vloer was het toen de hele dag druk. En bij Photonics? Daar was het precies andersom.” Al die welkome ‘hussle & bussle’ heeft overigens ook te maken met het grotere aantal bezoekers. Josquin: “Die 10 procent is in absolute aantallen misschien niet zoveel, maar het zorgt wel voor dat beetje extra reuring waardoor het nooit echt rustig wordt. Voor een goed beursgevoel is dat belangrijk.” En de leads? Die waren er ook. “We hebben een bedrijf gehad – ik noem geen namen – die maar liefst 45 leads wist te verzamelen. Die gaan het nog druk krijgen zo kort voor de zomervakantie.”

Al met al is er alle reden om aan te nemen dat ook volgend jaar een zelfde formule, inclusief workshops en brokerage, wordt gekozen. “We moeten dit natuurlijk ook met onze partners – die we erg dankbaar zijn voor de prettige samenwerking – overleggen. Maar als het aan mij ligt, gaan we er in 2016 nog een mooier feestje van maken. Ik hoop jullie dan allemaal weer te mogen begroeten!”