'Hologrampatiënten' trainen zorgverleners

Fri Apr 19 2024

04 19

'Hologrampatiënten' trainen zorgverleners

08/07/2022

Door Ad Spijkers

Artsen in Addenbrooke's Hospital in Cambridge gebruiken HoloScenarios, een nieuwe trainingstoepassing op basis van levensechte holografische patiëntscenario's


     

Een nieuwe samenwerking tussen Cambridge University Hospitals (CUH) en de Faculteit Educatie van de University of Cambridge brengt medische opleiding met behulp van 'mixed reality' technologie een stap dichterbij. Het project heeft tot doel consistente, hoogwaardige en relevante klinische training wereldwijd toegankelijker te maken.

HoloScenarios

HoloScenarios is een nieuwe trainingstoepassing op basis van levensechte holografische patiëntscenario's. Een soort virtuele robots dus. Ze wordt ontwikkeld door Cambridge University Hospitals NHS Foundation Trust (CUH), in samenwerking met de University of Cambridge en het in Los Angeles gevestigde technologiebedrijf GigXR. De eerste module richt zich op veelvoorkomende aandoeningen van de luchtwegen en noodsituaties. HoloScenarios heeft tot doel de toegang en het beheer van mixed reality leren te centraliseren en te stroomlijnen, en de medische ervaring van toonaangevende artsen aan de CUH en aan de universiteit van Cambridge in te kapselen.

Mixed reality wordt steeds meer erkend als een nuttige methode voor simulatortraining. Naarmate instellingen de inkoop opschalen, neemt de vraag naar platforms die bruikbaarheid en gemak bieden voor mixed reality leerbeheer snel toe. Studenten in dezelfde ruimte die Microsoft HoloLens mixed reality headsets dragen, kunnen elkaar in het echt zien. Tegelijkertijd communiceren ze ook met een uit meer lagen bestaande, medisch nauwkeurige holografische patiënt. Dit creëert een unieke omgeving om essentiële, real-time besluitvorming en behandelingskeuzes te leren en te oefenen.

Levensecht

Via hetzelfde type headset kunnen docenten ook de reacties van patiënten veranderen, complicaties introduceren en observaties en discussies opnemen – hetzij persoonlijk, in een lesgroep of via internet op afstand naar meerdere locaties.

Studenten kunnen ook kijken naar, bijdragen aan en beoordelen van de holografische patiëntscenario's vanaf een Android of iOS smartphone of tablet. Dit betekent dat levensechte, fail-safe immersive learning toegankelijk is, geleverd en gedeeld kan worden over de hele wereld. Dat kan met de technologie die nu beschikbaar is voor licenties aan onderwijsinstellingen overal ter wereld.

Ondersteuning tijdens opleiding

Het onderzoek in Cambridge is gericht op het ontdekken hoe dergelijke simulaties het leren het beste kunnen ondersteunen. Ook willen ze de adoptie van effectieve mixed reality training versnellen. De onderzoekers hopen dat de technologie instellingen zal helpen bij het implementeren van mixed reality in hun curricula. Ze kunnen dan op dezelfde manier waarop ze conventionele bronnen evalueren (zoals schoolboeken, oefenpoppen, modellen of computersoftware) en uiteindelijk de patiëntresultaten verbeteren.

De eerste studenten die de nieuwe technologie uitprobeerden, zouden tijdens hun medische opleiding situaties hebben waarin acteurs als patiënten zouden optreden. Met de pandemie veranderde veel daarvan naar op tablets gebaseerde interacties, gezien het risico voor mensen van het virus. Het hebben van een hologrampatiënt die ze kunnen zien, horen en waarmee ze kunnen communiceren, zal volgens de studenten echt een verschil maken voor het leren.

De eerste module bevat een hologrampatiënt met astma, gevolgd door anafylaxie, longembolie en longontsteking. Verdere modules in cardiologie en neurologie zijn in ontwikkeling. De nieuwe technologie zou ook flexibelere, economischer training kunnen bieden zonder zware middelen die traditionele simulatie nodig heeft, wat immersieve training financieel onbetaalbaar kan maken. Hieronder vallen het onderhoud van simulatiecentra, hun apparatuur en de faculteits- en personeelsuren om de laboratoria te exploiteren en patiëntenacteurs in te huren en op te leiden.

Foto: University of Cambridge