AMR is flexibeler inzetbaar dan AGV

Thu Nov 21 2024

11 21

AMR is flexibeler inzetbaar dan AGV

21/09/2021

Door Ad Spijkers

Mobiele robots vergen minder infrastructuur en passen zich gemakkelijker aan aan veranderende omgevingen.


     

Automatisch Geleide Voertuigen (AGV's) en Autonome Mobiele Robots (AMR's) voeren vergelijkbare taken uit. Beide typen voertuigen kunnen materialen en goederen door fabrieken transporteren en de behoefte aan handmatig bediende machines verminderen. De efficiëntiewinsten zijn echter afhankelijk van de mogelijkheden van het voertuig bij het navigeren door de fabriek en het uitvoeren van zijn taken in een dynamische omgeving.

Navigatiemethoden

AGV's navigeren met behulp van infrastructurele oriëntatiepunten, zoals kabels in de vloer, magneten, tape, reflectoren of QR-codes die door de hele fabriek zijn geplaatst. Een AGV vertrouwt op een of meer van deze hulpmiddelen en beweegt zich langs vooraf bepaalde paden. Omdat de hulpmiddelen permanent en geografisch zijn, is de robot beperkt tot vaste routes. Eventuele wijzigingen vereisen infrastructurele aanpassingen, nieuw geplande routes en een verlies van bedrijfstijd.

AMR's en geavanceerde AGV's maken gebruik van een combinatie van Lidar en op camera's gebaseerde sensoren. Ze maken in real-time een virtuele kaart van hun omgeving en lokaliseren statische kenmerken zoals muren, stellingen en pilaren en gebruiken deze om zich te oriënteren. Hierdoor zijn AMR's niet beperkt tot een specifieke route en kunnen ze gemakkelijk navigeren in dynamische en veranderende omgevingen. Routes kunnen met weinig gevolgen worden gewijzigd of onderbroken en obstakels omzeild. Deze methode vermijdt het ongemak en de kosten van infrastructuurwijzigingen en biedt een flexibelere vorm van navigatie.

Routeplanning

Wat de beste AMR's echt onderscheidt van AGV's is hun intelligente vermogen om routeplanning uit te voeren. Dergelijke mobiele robots kiezen zelf de meest efficiënte route, rekening houdend met actief veranderende omgevingsfactoren. AMR's met routeplanning kunnen zich aanpassen aan hun omgeving en routes opnieuw beoordelen, net zoals een mens zou doen. Wanneer ze obstakels tegenkomen, kunnen ze zichzelf omleiden, waardoor werknemers geen blokkades hoeven te verwijderen waardoor een AGV zou stoppen.

AMR-fabrikant Vecna Robotics in Waltham (Massachusetts) heeft een combinatie van routeplanning en locatiebepaling gebruikt die weerspiegelt hoe een mens denkt. Mensen gebruiken hun ogen om hun omgeving te beoordelen en te navigeren. Een AMR gebruikt actief sensorische data om te navigeren. Het voertuig kan zich effectief verplaatsen met behulp van real-time intelligentie. Een AMR die vertrouwt op een combinatie van het vermijden van obstakels, slimme locatiebepaling en routeplanning, zal niet worden afgeleid door een omgeving in beweging. De prestaties van de AMR zullen niet afnemen als de fabriek verandert.

Whitepaper

AMR's passen locatiebepaling toe op een manier die zorgt voor een gemakkelijk te integreren, flexibele oplossing. Ze zijn robuuster voor veranderende omgevingen en workflows en hebben minder ondersteuning van werknemers nodig. Zo kunnen ze hun werk blijven doen met zo min mogelijk onderbrekingen.

Vecna Robotics heeft een whitepaper gepubliceerd waarin gedetailleerder op de werking en verschillen wordt ingegaan.

Foto: Vecna Robotics