Laadrobot voor elektrische voertuigen

Mon May 23 2022

05 23

Laadrobot voor elektrische voertuigen

26/01/2022

Door Ad Spijkers

Een intelligente laadrobot is een stap om elektrische mobiliteit gemakkelijker te maken voor dagelijks gebruik.


     

Continental in Hannover, ontwikkelings- en productiedienstverlener Continental Engineering Services (CES) in Ingolstadt zijn een samenwerking aangegaan met start-up Volterio in Graz (A). De gezamenlijk ontwikkelde volautomatische laadoplossing bestaat uit twee componenten: een unit op de bodem van het voertuig en een unit op de garagevloer. Zodra het voertuig is geparkeerd, maken beide componenten verbinding via een automatisch systeem dat onder meer wordt aangestuurd via ultrabreedband,.

Het voertuig hoeft niet nauwkeurig geparkeerd te worden - de laadrobot corrigeert afwijkingen tot 30 cm van de ideale parkeerpositie. De hoek waaronder een voertuig staat ten opzichte van de grondeenheid is niet relevant. Een kegelvormig ontwerp van de fysieke connector tussen de grond- en voertuigunits maakt elke positioneringsoriëntatie in een volledige straal van 360° mogelijk.

Samenwerking

Beide bedrijven hadden eerder parallel en onafhankelijk van elkaar onderzoek gedaan naar vergelijkbare laadrobotoplossingen. Volgens Continental en CES is Volterio de juiste partner voor een efficiënte en eenvoudige oplossing voor het opladen van elektrische voertuigen. De creativiteit en flexibiliteit van een jonge start-up zijn goed te combineren met de ontwikkelingservaring en kennis van de mobiele markt van Continental Engineering Services.

De nieuwe technologie biedt veel voordelen. Zo stroomt de energie via een fysieke aansluiting op dezelfde manier als bij conventionele laadpalen. Bij het opladen met de oplaadrobot gaat – in tegenstelling tot draadloos inductief opladen via een magnetisch veld – nauwelijks energie verloren. Gebruikers hoeven in smalle garages niet meer te worstelen hannesen met laadkabels die mogelijk vuil of doorweekt zijn.

Het laadproces verloopt automatisch. Het systeem is snel en eenvoudig te installeren. De vloerunit kan eenvoudig op de garagevloer worden geplaatst of vastgeschroefd. De technologie biedt nu al wat essentieel zal zijn in de toekomst: als voertuigen volledig automatisch rijden en zelfstandig parkeren in parkeergarages met meerdere verdiepingen, zullen geautomatiseerde laadoplossingen deel uitmaken van het dagelijkse autoleven.

Beschikbaarheid

De partijen mikken met de oplossing allereerst op de grote en snel groeiende markt voor elektrische auto's. De laadoplossing wordt in eerste instantie geleverd voor gebruik in particuliere huishoudens met een geschikt vermogen van 22 kW wisselstroom. De laadunit kan achteraf worden ingebouwd in bestaande modelvarianten van voertuigen. Het systeem kan echter ook vorkheftrucks, veegmachines, mobiele robots en soortgelijke voertuigen bedienen. Een voorwaarde is wel dat het oplaadvermogen en de bodemvrijheid in het bereik liggen dat vergelijkbaar is met dat van een auto.Montage achteraf is ook mogelijk.

In een tweede stap zal een snellaadoplossing worden ontwikkeld die in de grond kan worden verlaagd voor openbare ruimtes, bijvoorbeeld in parkeergarages , tankstations of bedrijfsterreinen met een laadvermogen van meer dan 50 kW gelijkstroom worden gebruikt. Dit omvat ook overeenkomstige varianten voor bijvoorbeeld het wagenparkbeheer van bedrijfsvoertuigen.

CES voldoet aan alle certificeringscriteria die vereist zijn door de auto-industrie. Medio 2022 zal de Conti-dochter de eerste voorseriesystemen ontwikkelen voor de gezamenlijk ontworpen laadrobot. De serieproductie is gepland voor 2024 en zal plaatsvinden in Duitsland.

Foto: Continental