App voor vinden kunststof reservedelen

Mon Apr 29 2024

04 29

App voor vinden kunststof reservedelen

19/02/2024

Door Ad Spijkers

Nieuwe app van Igus maakt gebruik van AI om het potentieel met kunststoffen in meer dan 450 toepassingen te tonen.


     

Veel machinebouwers en –gebruikers vragen zich af hoe ze hun machine eenvoudig kunnen verbeteren. Kunststofspecialist Igus (met Nederlandse vestiging in Soesterberg) heeft een app met AI ontwikkeld om het juiste product te zoeken. De gebruiker maakt eenvoudig een foto van de toepassing en de omgeving ervan. De IgusGO intelligentie laat de gebruiker zien welke producten kunnen helpen, bijvoorbeeld bij een smeermiddelvrij ontwerp. Ook laat de app zien waar nog meer potentie zit om de techniek van machines te verbeteren en zelfs kosten te besparen.

Zoeken naar reserveonderdeel

De zoektocht naar de juiste producten tijdens bouw en bedrijf kan tijdrovend zijn, vooral door het grot aanbod op de markt is. Igus heeft de igusGO app ontwikkeld zodat klanten eenvoudig de juiste kunststof componenten voor hun toepassing kunnen vinden. Met de app kunnen klanten het potentieel van producten in hun toepassing ontdekken en zo hun ontwerp verbeteren. Smeer- en onderhoudsvrije machine-elementen van lichtgewicht, hoogwaardige kunststoffen verlengen niet alleen de levensduur, maar verlagen ook de kosten.

De app werkt gemakkelijk. De gebruiker maakt een foto van zijn applicatie. IgusGO maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om het object te bepalen en toont de mogelijke toepassingen van Igus-producten in de machine of het systeem. Om dit te doen gebruikt de AI gegevens van klantprojecten die al zijn geïmplementeerd op vergelijkbare machines en componenten. Met slechts één klik ontvangt de app-gebruiker meer informatie over glijlagers, lineaire technologie of kabelrupsen. Hij kan vervolgens het product direct in de webshop bestellen of vooraf de verwachte levensduur van de machine laten weergeven.

Intelligentie blijft groeien

Er zijn al meer dan 450 verschillende applicaties in het brein van de app - en dat aantal neemt elke dag toe. Dat varieert van koffiemachines, bottelarijen, vliegtuigen en wielgravers. En ongetwijfeld zullen daar ook roboticatoepassingen bij zitten. Igus heeft de app bedoeld als inspiratiebron. Tegelijkertijd het bedrijf de app openstellen voor een community waaraan iedereen kan deelnemen en zijn projecten met anderen kan delen.

Als de app een applicatie niet herkent, kan de gebruiker dit bij de kunststofspecialist melden. Het bedrijf beloofd binnen 24 uur te reageren en te wijzen op mogelijkheden voor verbetering.

De app is beschikbaar in het Duits en Engels voor zowel Android als IOS en als webversie op https://app.igusgo.cloud/. In de volgende uitbreidingsfase wil Igus ook een AI-chatbot integreren die vragen van de gebruiker direct kan beantwoorden.

AI voor productherkenning

Igus gebruikt AI ook voor de reserveonderdelenactiviteiten van zijn kabelrupsen. Met productherkenning wil het bedrijf ervoor zorgen dat alle medewerkers bij klanten snel een reserveonderdeel kunnen bestellen. Ook hier maakt de gebruiker eenvoudig een foto van de kabelrups. De getrainde AI herkent het overeenkomstige model uit bijna vijftig kabelrupsseries. Met één klik gaat de gebruiker naar de onlineshop en kan zijn nieuwe rups op de gewenste lengte bestellen.

Foto: Igus