De CDI120 van Toyota Material Handling is de eerste speciaal gebouwde AGV die geschikt is voor horizontaal pallettransport. Het opvallendst: het voertuig heeft geen vorken.
De CDI120 is speciaal ontworpen als palletdrager. Integratie met de bestaande Autopilot-voertuigen en het T-One managementsysteem van Toyota is mogelijk en daarmee vormt de nieuwe AGV een volledig geïntegreerde magazijnoplossing.
De nieuweling is een krachtige, compacte en intuïtieve oplossing voor horizontaal goederentransport. Hij past naadloos in het Autopilot-gamma en vormt samen met de geautomatiseerde trekkers, pallettrucks, stapelaars, heftrucks en reachtrucks van Toyota een uitgebreid gamma dat aan vrijwel elke klantenbehoefte kan voldoen.
De CDI120 is vanaf de basis ontworpen als geautomatiseerd voertuig. Dit heeft een totale heroverweging van vele aspecten van de AGV mogelijk gemaakt, van uiterlijk tot navigatie en veiligheidskenmerken. Op deze wijze kon het bedrijf het maximale uit AGV technologie halen.
Het eerste wat veel gebruikers zal opvallen, is dat de CDI120 geen vorken heeft. In plaats daarvan laadt het voertuig een pallet door er onderdoor te rijden en hem van onderaf op te tillen, met behulp van een doorloopstation. Dit verzekert dat pallets tot 1200 kg telkens nauwkeurig en efficiënt worden geladen.
Het compacte ontwerp van de CDI120 – met ingebouwde scanner en sensoren in het chassis – maakt efficiënt laden met een doorloopstation, krappe draaipuntmanoeuvres en een snelle werking mogelijk, zelfs in ruimtes met lage plafonds.
Wanneer de CDI120 in beweging is, kan hij voorwerpen tot op 30 m 'zien'. Om nauwkeurig door de magazijnruimte te navigeren, worden odometrie en op kenmerken gebaseerde lokalisering gebruikt. Ondertussen zorgen standaard veiligheidsvoorzieningen voor een veilig transport, inclusief detectievelden aan de voor- en zijkant, blauw LED-waarschuwingslicht en E-stops.
De CDI120 kan naadloos werken als onderdeel van een geautomatiseerde vloot. Het voertuig communiceert met andere AGV's van Toyota en managementsystemen met behulp van de T-One software. Dit systeem, dat intern door Toyota is ontwikkeld, kan alle magazijnapparatuur integreren en controleren om de efficiëntie en verwerkingstijd te optimaliseren.
Dit geeft operatorens maximale flexibiliteit. Ze kunnen transportopdrachten voor de robot manueel (via een magazijnbeheersysteem of oproepknoppen) of via geautomatiseerde software initiëren. Trucks kunnen geconfigureerd worden voor verschillende vooraf ingestelde routes (A-to-B, loop of deel van een multi-leg journey) en prioriteiten. Deze laatste kunnen tijdens de rit worden aangepast om een continue materiaalstroom te behouden. Hierdoor worden onderbrekingen vermeden en de kostenefficiëntie gemaximaliseerd.
Met geautomatiseerde routeplanning en -uitvoering in T-One is het mogelijk om A-to-B-transport op te splitsen in een taak met meerdere etappes waarbij verschillende voertuigtypes betrokken zijn. Dit kan bijvoorbeeld door de CDI120 te gebruiken voor transport en de krachtige RAE autonome reachtruck voor stapelen. Dit betaalt zich niet alleen terug in terugverdientijd, maar ook in ruimte- en energiebesparing.
Foto: Toyota Material Handling