Het Japanse concern wil de technologie installeren in zijn AMR's en in maart 2024 in de praktijk gebruiken.
De afgelopen jaren is de introductie van robots voor het transporteren van materialen in een stroomversnelling gekomen door personeelstekorten en steeds grotere magazijnen. Maar wanneer robots zijn geïntroduceerd om transportwerk te automatiseren, is het nodig om de rijsnelheid te beperken om de veiligheid te waarborgen. Het verbeteren van de transportefficiëntie is een uitdaging geworden.
Omdat het noodzakelijk was om doorgangen en ruimtes voor mobiele robots te bouwen om de snelheid te verhogen en tegelijkertijd de veiligheid te waarborgen, was het moeilijk om robots in bestaande magazijnen te introduceren. NEC Corporation ontwikkelt een besturingstechnologie die de efficiëntie van autonome mobiele robots (AMR) in magazijnen verdubbelt en tegelijkertijd een hoog veiligheidsniveau behoudt.
NEC heeft echter risicogevoelige stochastische besturingstechnologie ontwikkeld die autonome mobiele robots kan besturen en aan veiligheidseisen kan voldoen. Dit is bereikt door modellen te gebruiken die onzekere factoren kunnen uitdrukken die locatie tot locatie verschillen. Te denken valt aan meetfouten van sensoren en verschillen tussen simulatieresultaten en daadwerkelijke robotbewegingen.
Risicogevoelige stochastische controle bestaat al een tijdje. Het wordt gebruikt in de wereld van wiskundige financiën. Omdat het risico van faillissement bij vermogensbeheer moet worden vermeden, wordt de techniek gebruikt als middel om de winst te maximaliseren en risicovolle investeringen te vermijden. Het belangrijkste punt van het huidige onderzoek en de ontwikkeling bij NEC is, dat het bedrijf deze technologie toepast op het gebied van real-time robotbesturing. De onderneming wil deze technologie implementeren om een maximale efficiëntie te bereiken en het risico op botsingen te reduceren.
Met de nieuwe technologie kunnen robots autonoom bepalen wanneer ze met hoge snelheid en over de kortste afstanden moeten reizen. Dit kan bijvoorbeeld wanneer ze reizen op locaties met een laag risico zonder werknemers, objecten op de vloer of andere obstakels. Omgekeerd zullen robots met een lage snelheid reizen wanneer ze routes gebruiken waarvan is vastgesteld dat ze locaties met een hoog risico zijn.
Bij het vergelijken van transportbewegingen tussen een robot die deze technologie toepast en een conventionele mobiele robot werd bevestigd dat de werktijd werd gehalveerd en de overdrachtsefficiëntie kon worden verdubbeld terwijl de veiligheid werd gegarandeerd. Bovendien kunnen veiligheid en efficiëntie worden bereikt zonder speciale robotgebieden, waardoor het eenvoudig te installeren is in bestaande magazijnen.
NEC zal deze technologieën blijven ontwikkelen door middel van demonstratie-experimenten op locatie, met als doel een vroege installatie in autonome mobiele robots voor een breed scala aan industrieën. Het bedrijf wil van de mobiele robot die het nu ontwikkelt een levensvatbaar product maken. Deze technologie kan ook worden toegepast in een breed scala van omgevingen waar veiligheid en efficiëntie vereist zijn. Daarom willen de Japanners hun onderzoek voortzetten en daarbij toepassingen overwegen voor autonoom rijdende vorkheftrucks en voor bouwmachines zoals graafmachines.
Foto: NEC