Autonome heftruck van Otto Motors

Sat Dec 21 2024

12 21

Autonome heftruck van Otto Motors

28/03/2022

Door Ad Spijkers

Intelligent voertuig past zich aan aan de omgevingsdynamiek en zorgt voor minder ongevallen.


     

Bemande vorkheftrucks zijn verantwoordelijk voor 10% procent van alle fysieke verwondingen op werkplekken. Alleen al in de VS veroorzaken ze gemiddeld 85 doden per jaar en bijna 35.000 ernstige verwondingen. 70% van alle bedrijfsongevallen wordt veroorzaakt door fouten van de operator. Met drie miljoen uur rijervaring in material handling zonder veiligheidsincidenten wil Otto Motors in Kitchener (Ontario) zowel de efficiency als de veiligheid in bedrijven verbeteren.

Autonome heftruck

Otto Motors heeft de Otto Lifter geïntroduceerd, naar eigen zeggen de slimste autonome vorkheftruck op de markt. Met de toevoeging van Otto Lifter en de mogelijkheid om autonoom pallets op te halen en af ​​te zetten, stelt het bedrijf nu het meest uitgebreide aanbod van material handling robots beschikbaar te hebben. Het bedrijf levert met de Otto 100, Otto 750 en Otto 1500 al een aantal autonome robotplatforms.

Otto Lifter is een slimme autonome heftruck die wendbaar rijdt in drukke en dynamische omgevingen en de veiligheid in magazijnen en faciliteiten verbetert. Het voertuig is voorzien van geavanceerde veiligheidssensoren en autonome rijmogelijkheden en kan daardoor samen met mensen en andere voertuigen binnen een bestaande infrastructuur opereren. De autonome heftruck is compatibel met de volledige AMR-vloot van Otto Motors via diens Fleet Manager software.

Heftruck naast platform

In het afgelopen decennium hebben de AMR's van het bedrijf uitdagingen op het gebied van materiaalbehandeling opgelost. Maar de klanten hebben ook duidelijk gemaakt dat er een lid van het team ontbrak: een die zelf een pallet kon oppakken. Als antwoord daarop heeft Otto Motors jarenlange ervaring met autonoom rijden in Otto Lifter gestopt, die het als de slimste heftruck op de markt bestempelt.

Het voertuig is gebouwd op het AMR-platform en neemt intelligente, real-time beslissingen. Met dynamische padplanning, rijbaanbeheer en intelligente palletdetectie. Hiermee navigeert de mobiele robot door verkeer en obstakels om materialen voorspelbaar en nauwkeurig op de juiste plaats en op het juiste moment af te leveren.

Eigenschappen

De Otto Lifter navigeert veilig door gebieden met veel verkeer te navigeren en met hoge snelheid door gebieden met weinig verkeer. Route-optimalisatie is volledig autonoom en is geïntegreerd met de workflows die specifiek zijn voor de behoeften van de klant. Het voertuig bepaalt of een pallet goed, gecentreerd of scheef staat en of rekfolie de invoeropeningen afdekt.

Geavanceerde veiligheidssensoren gecombineerd met Otto Motor's autonome rijcapaciteiten verminderen het risico op veiligheidsincidenten op de werkplek. De Canadese fabrikant staat bekend om duurzaamheid. De Otto Lifter is gebouwd met beproefde onderdelen, zodat onderhoud eenvoudig is met weinig uitvaltijd.

De Otto Lifter is eenvoudig te installeren en is vanaf dag één operationeel. Hij heeft een laadvermogen van 1200 kg; een maximale rijsnelheid van 1,5 m/s en een hoogtebereik van 2.70 m (0.69 m in autonome modus). Het voertuig zal in Nederland op de markt worden gebracht door Romias in Enter, dat de nodige ervaring heeft met de AMR's van Otto en daar onder meer Fanuc cobots op bouwt.

Foto: Otto Motors