Katten laten prrrrrrrrfect zien wat er nodig is om robots te vertrouwen, blijkt uit Engelse onderzoek.
Cat Royale is een samenwerking tussen computerwetenschappers van de University of Nottingham en kunstenaars van Blast Theory. Gezamenlijk creërden ze een wereld met meerdere soorten, gecentreerd rond een op maat gemaakte ruimte. Hierin zijn drie katten en een robotarm zes uur per dag naast elkaar aanwezig tijdens een twaalfdaagse installatie als onderdeel van een door kunstenaars geleid project.
De installatie werd in 2023 gelanceerd op het World Science Festival in Brisbane (Australië) en toert sindsdien. Uit het onderzoek blijkt dat er meer nodig is dan een zorgvuldig ontworpen robot om voor uw kat te zorgen. De omgeving waarin zij opereren is ook van vitaal belang, evenals menselijke interactie.
Het project concentreerde zich rond een robotarm die activiteiten aanbood om de katten gelukkiger te maken. Daarbij kunt u denken aan het slepen van een speelgoedmuis over de vloer, het optillen van een veer van een 'vogel' in de lucht en het aanbieden van snoepjes om te eten. Het team trainde vervolgens een AI om te leren welke games de katten het leukst vonden, zodat deze hun ervaringen konden personaliseren.
Tijdens het begeleidend onderzoek bleek dat het ontwerpen van de technologie en haar interacties niet voldoende is. Het is net zo belangrijk om rekening te houden met het ontwerp van de 'wereld' waarin de technologie opereert. Het onderzoek benadrukt ook de noodzaak van menselijke betrokkenheid op gebieden als herstel bij pech, dierenwelzijn en de rol als publiek.
Op het eerste gezicht gaat het project over het ontwerpen van een robot die de levens van een kattenfamilie moet verrijken door met ze te spelen. Onder de oppervlakte onderzoekt het project echter de vraag wat er nodig is om een robot te vertrouwen om voor onze dierbaren en mogelijk voor onszelf te zorgen.
Door samen te werken met Blast Theory om Cat Royale te ontwikkelen en vervolgens te bestuderen, heeft het onderzoeksteam belangrijke inzichten verworven in het ontwerp van robots en de interacties ervan met katten. Ze moesten de robot ontwerpen om speelgoed op te pakken en deze in te zetten op een manier die de katten enthousiast maakte, terwijl hij leerde welke spelletjes elke kat leuk vond.
Kunstenaars en wetenschappers ontwierpen ook de hele wereld waarin de katten en de robot leefden. Ze boden de katten veilige ruimtes waar ze de robot konden observeren en van waaruit ze hem konden besluipen. De ruimte werd zo ingericht dat de robot de beste kans had om de naderende katten te zien. De implicatie is dat het ontwerpen van robots zowel interieurontwerp als engineering en AI omvat. Wie robots in huis wil introduceren om voor dierbaren te zorgen, zal waarschijnlijk zijn huis opnieuw moeten inrichten.
De onderzoeksworkshops voor Cat Royale werden gehouden in de Cobotmaker Space van de University of Nottingham. Hier werden belanghebbenden samengebracht om na te denken over het ontwerp van de robot en het welzijn van katten. Tijdens Cat Royale werd geleerd dat het creëren van een systeem met meerdere soorten – waar katten, robots en mensen allemaal rekening mee houden – meer is dan alleen het ontwerpen van de robot.
De projectgroep moest te allen tijde het dierenwelzijn garanderen en er tegelijkertijd voor zorgen dat de interactieve installatie het (menselijke) publiek over de hele wereld aansprak. Hierbij moesten veel elementen in overweging worden genomen, waaronder het ontwerp van de behuizing, de robot en de onderliggende systemen, de verschillende rollen van de mens-in-de-lus, en natuurlijk de selectie van de katten.
Op YouTube vindt u een serie video's waarin de katten van dag tot dag worden gevolgd. Onderstaand vindt u de inleiding en de eerste dag. De wetenschappelijke publicatie vindt u hier.
Foto: Blast Theorie – Stephen Daly