Tool voor analyse van robotica in magazijnen

Wed Dec 11 2024

12 11

Tool voor analyse van robotica in magazijnen

12/09/2023

Door Ad Spijkers

Bedrijven kunnen systematisch bepalen wanneer en hoe AGV's en/of AMR's geschikt zijn voor bepaalde taken in het magazijn.


     

Een tekort aan geschoold personeel, demografische veranderingen of een bloeiende onlinehandel zijn drijfveren voor een steeds hogere efficiëntie in de intralogistiek en het orderverzamelen. Veel bedrijven zien het automatiseren van transportroutes als een nuttige manier om het gebrek aan chauffeurs aan te pakken. Dit kan worden gerealiseerd met automatisch geleide voertuigen (AGV’s) of autonome mobiele robots (AMR’s). In 2021 werden wereldwijd ongeveer 40.000 van AMR’s verkocht, een stijging van 47% ten opzichte van het jaar ervoor, zoals de International Federation of Robotics heeft vastgesteld.

Analyse

Maar bedrijven hebben vaak veel vragen en onzekerheden over het gebruik van zelfrijdende transportsystemen en willen investeringsrisico’s vermijden. Zijn mobiele robots de aanschaf waard? Zo ja, hoe autonoom moeten zij bijvoorbeeld kunnen navigeren om de beste toegevoegde waarde te realiseren? Moeten bestaande processen worden aangepast?

Experts van het Fraunhofer Institut für Produktionstechnik und Automatisierung (IPA) in Stuttgart bespreken deze en vele andere vragen regelmatig met bedrijven en geven hun jarenlange ontwikkelingservaring op het gebied van mobiele robotica door. Nu hebben ze deze kennis verwerkt in de automatiseringspotentieelanalyse (APA). De procedure is oorspronkelijk ontwikkeld voor het evalueren van assemblageautomatisering.

Dit voorjaar verscheen de APA voor lasprocessen met cobots. De APA is nu ook beschikbaar voor mobiele robots in de intralogistiek om bedrijven een gestructureerde en systematische basis te geven voor de besluitvorming over mogelijke investeringen.

Transportprocessen

Voor de intralogistiek APA inspecteert het ontwikkelingsteam de geplande werkomgeving voor mobiele robots en analyseert elk afzonderlijk transportproces aan de hand van een vragenlijst. Dit is gebaseerd op de VDI-richtlijn 2710 'Holistische planning van zelfrijdende transportsystemen (AGV’s)'.

Het team registreert de bestaande randvoorwaarden en evalueert deze. Dit varieert van het vastleggen van verschillende criteria voor de te vervoeren goederen, tot transporthulpmiddelen, het over- en overnemen van de lading, de transportroute, veiligheidskwesties en zelfs details over de werkomgeving. Bedrijven kunnen ook beslissen of alle zeven randvoorwaarden voor hen relevant zijn, of dat ze bepaalde randvoorwaarden willen uitsluiten.

Bedrijven krijgen vervolgens per transportproces een beoordeling van het automatiseringspotentieel en, daarvan afgeleid, het automatiseringspotentieel van de gehele intralogistiek. De evaluatie levert ook informatie op over de vraag of bijvoorbeeld een zelfrijdende transportwagen die grotendeels in een rijstrook navigeert of een autonoom navigerende robot een optie is. De eerste biedt een hoge mate van procesbetrouwbaarheid. Een mobiele robot daarentegen is geschikter voor gebruik onder mensen, omdat hij obstakels kan herkennen en zijn route daar dynamisch aan kan aanpassen.

Behalve de drie automatiseringspotentieelanalyses die al zijn ontwikkeld, ontwikkelt het ontwikkelteam momenteel een vierde variant. Deze APA zal zich richten op het laden en lossen van machines en zal rond eind dit jaar beschikbaar zijn.

Foto: Rainer Bez, Fraunhofer IPA