Markt voor haptische technologie groeit

Sat Sep 28 2024

09 28

Markt voor haptische technologie groeit

27/09/2024

Door Ad Spijkers

Een nieuw rapport voorspelt een gemiddelde jaarlijkse groei van 4,4% van 2024 tot 2035.


     

De mogelijkheden van haptische terugkoppeltechnologieën zijn veel verder gegaan dan het toevoegen van trillen aan gamecontrollers of stille meldingen aan mobiele telefoons. Marktonderzoekbureau IDTechEx heeft hierover een nieuw rapport uitgebracht. Haptics 2025-2035: Technologies, Markets, Players voorspelt dat de markt voor haptische technologieën in 2035 zo'n 7,1 miljard dollar zal bereiken, wat neerkomt op een gemiddelde jaarlijkse groei van 4,4% van 2024 tot 2035.

Groeimarkt

De groei zal naar verwachting voornamelijk worden aangestuurd door de groeiende acceptatie van haptiek in niet-traditionele markten, met name voertuiginterieurs. Maar een deel is ook het gevolg van toenemende uitgaven aan haptiek per apparaat in veel segmenten omdat fabrikanten de kwaliteit van haptische respons en het aantal actuatiepunten willen verbeteren.

De meeste haptische implementaties vallen onder de noemer van tactiele terugkoppeling, die de oppervlaktetextuur simuleert, meestal met behulp van trillingsbeweging. De activators die dit genereren zijn een belangrijk gebied van innovatie. Hiertoe behoren bevestiging van invoer en het vervangen van fysieke knoppen om tactiele ervaringen in virtual reality mogelijk te maken.

Technologische ontwikkelingen

De meest recente grote verschuiving op dit gebied is de opkomst van LRA's (Linear Resonant Actuators). Deze bieden een 'klikkeriger' en meer configureerbare haptische respons dan ERM (Eccentric Rotating Mass) motoren die ze op grote schaal vervangen. LRA's versnellen sneller en kunnen frequentie loskoppelen van amplitude. In 2024 zijn er verdere verschuivingen gaande met het gebruik van oppervlaktehaptiek in toepassingen, waaronder autodisplays. Ook zijn er groeiende en meer opkomende activatortechnologieën, waaronder VCM's (voice coil motoren) en piëzo-elektrische haptiek, die hun marktaandeel vergroten.

Innovatie heeft ook plaatsgevonden in andere klassen van haptiek. Kinesthetische (kracht)terugkoppeling is sinds de lancering van de PS5 uitgebreid met de inzet van Adaptive Triggers in Sony's gamecontrollers. Thermische haptiek vormt een andere opkomende dimensie van tactiele ervaring in de eerdere stadia van adoptie. Startup WeAart in Milaan heeft hier het voortouw genomen en onlangs zijn tweede generatie haptische handschoenen uitgebracht. Deze bieden met thermische haptiek naast andere soorten haptische terugkoppeling om een volledige haptische ervaring te bieden.

De handschoenen van WeART worden vaak gecombineerd met VR-headsets om meeslependere ervaringen te bieden. Wat haptische innovatie betreft, is de VR-accessoiremarkt belangrijk door de ontwikkeling van geavanceerde haptische wearables, ook al is de totale waarde ervan relatief klein. Innovatie in activatorontwerp en het gebruik van meer activators per apparaat om het niveau van terugkoppeling te verhogen of meer functies te vervangen, zijn belangrijke factoren achter de algehele trend van hogere uitgaven aan haptiek per relevant apparaat. Dit zijn trends die aantoonbaar in deze marktsector zijn begonnen, maar naar verwachting in het komende decennium breder zullen worden verspreid.

Smartphones

Smartphones zijn al lang de meest lucratieve markt voor haptische technologieën. In 2023 vertegenwoordigden ze 47% van de totale markt, met de behoefte aan meldingen en toetsenbordfeedback, wat betekent dat vrijwel elke smartphone een haptische activator bevat. Maar de smartphonemarkt is verzadigd, al zijn er nog steeds volop kansen.

Apple introduceerde de haptische homeknop in 2016 voor de iPhone-reeks met de iPhone 7. Hier werd de Taptic Engine (een gespecialiseerde LRA) van het apparaat gebruikt om een halfgeleiderknop te simuleren. Haptische knoppen zijn na een onderbreking terug in de nieuwste iPhone 16, waarbij twee capacitieve knoppen worden gebruikt om een DSLR-achtig cameraknopgevoel toe te voegen en om dempen en andere functies te regelen.

Verwacht wordt dat haptische knoppen een belangrijke bron van groei blijven vormen binnen de smartphone-industrie in termen van toenemende uitgaven per apparaat, waarbij opkomende actuatoropties, met name piëzo-elektrisch, hier goede opties zijn.

Nieuwe markten

De acceptatie van haptische feedback in nieuwe gebieden zal de andere belangrijke groeimotor zijn. Dit geldt met name voor het toenemende gebruik ervan in voertuiginterieurs, waar haptische functies rollen vervullen van veiligheidswaarschuwingen tot het vervangen van fysieke knoppen die belangrijke rijfuncties bedienen.

Hoewel haptische functies door veel autofabrikanten zijn overgenomen, is de terugkoppeling niet uniform positief. Volkswagen heeft onlangs haptische knoppen in voertuiginterieurs laten vallen, verwijzend naar zorgen over de klantervaring. Het invoeren van nieuwere actuatortypen zou een manier kunnen zijn om hier een premiumervaring te creëren, waarmee consumenten ervan overtuigd kunnen worden dat knoppen uit halfgeleiders meer zijn dan alleen een kostenbesparende maatregel.

Het rapport gaat niet in op echt industriële toepassingen, inclusief robotica. Maar dat haptische technologieën hier geleidelijk hun intrede gaan doen, moge duidelijk zijn.

Nieuw rapport

Het nieuwe rapport onderzoekt deze trends en nog veel meer. Het bevat prognoses en marktoverzichten, die zich richten op belangrijke toepassingsgebieden, waaronder smartphones, automotive, gaming, VR, laptops en andere wearables. De prognoses zijn gebaseerd op uitgebreide interviews, met meer dan 30 bedrijfsprofielen die bij dit rapport zijn opgenomen. IDTechEx bestrijkt deze markt sinds 2015 en het netwerk en overzicht van deze markt is uitgebreid. Trekt u wel even uw checkboek: de goedkoopste versie (elektronisch, tot vijf gebruikers) kost al $ 7.000.

Foto: PxHere