Huishoudrobots zijn handig, maar zinvol?

Mon Apr 29 2024

04 29

Huishoudrobots zijn handig, maar zinvol?

13/06/2023

Door Ad Spijkers

Autonome producten zoals robotstofzuigers maken ons leven gemakkelijker. Maar beroven ze ons van betekenisvolle ervaringen?


     

Consumenten delegeren steeds vaker handmatige taken aan autonome producten, zoals het stofzuigen van huizen of het maaien van gras. Deze apparaten werken zonder menselijk toezicht en bevrijden consumenten van alledaagse klusjes. Anekdotisch bewijs suggereert echter dat mensen een gevoel van voldoening voelen wanneer ze huishoudelijke taken uitvoeren. Beroven autonome producten zoals robotstofzuigers en kookmachines consumenten dus van betekenisvolle ervaringen?

Onderzoekers van de Universität St. Gallen en Columbia Business School in New York City hebben onderzocht hoe de betekenis van handarbeid kan helpen bij het voorspellen van de acceptatie van autonome producten.

Voordeel versus zin

Hun onderzoek toont aan dat huishoudrobots onbetwistbare voordelen bieden, zoals winst in efficiëntie en gemak. Maar autonome producten nemen ook een bron van zin in het leven weg. Als gevolg hiervan aarzelen consumenten om deze producten te kopen. Volgens de onderzoekers is handenarbeid een belangrijke bron van zin in het leven. Dit bevestigt eerder onderzoek dat aantoont dat alledaagse taken waarde hebben. Karweitjes zoals schoonmaken of grasmaaien maken ons misschien niet gelukkig, maar ze geven ons leven meer zin.

Het nieuwe onderzoek toont aan dat de 'betekenis van handenarbeid' er voor zorgt dat bepaalde consumenten autonome producten afwijzen. Deze consumenten staan bijvoorbeeld negatiever tegenover autonome producten en geloven ook eerder in de nadelen van autonome producten in verhouding tot de voordelen ervan.

Aan de ene kant nemen autonome producten taken over van consumenten, wat meestal leidt tot een vermindering van handarbeid. Aan de andere kant: door handmatige taken over te nemen, bieden autonome producten consumenten de mogelijkheid om tijd te besteden aan andere, mogelijk zinvollere taken en activiteiten. Het benadrukken van andere bronnen van betekenis, zoals familie of hobby's, op het moment van de aankoop, zou het negatieve effect op de autonome productadoptie moeten tegengaan.

Tijd besparen

Een belangrijke waardepropositie voor veel van deze technologieën is dat ze tijd vrijmaken. Zo zou een robotstofzuiger eigenaars 110 schoonmaakuren per jaar besparen. Sommige bedrijven suggereren wat consumenten zouden kunnen doen met hun vrijgekomen tijd. Een Duitse fabrikant van huishoudelijke apparaten promoot zijn kookmachine met 'meer tijd voor het gezin'. In plaats van de kwaliteit van het voltooien van taken te promoten (het koken van een heerlijke maaltijd), benadrukt het bedrijf dat consumenten tijd kunnen besteden aan andere activiteiten.

De studie toont aan dat de waargenomen betekenis van handarbeid (WBH) – een nieuw concept geïntroduceerd door de onderzoekers – de sleutel is tot het voorspellen van de adoptie van autonome producten. Consumenten met een hoge WBH hebben de neiging om zich te verzetten tegen het delegeren van handmatige taken naar autonome producten, ongeacht of deze taken centraal staan in iemands identiteit of niet. Marketeers kunnen beginnen met het segmenteren van consumenten in hoge en lage WBH-consumenten.

Marketing

De omvang van de WBH van consumenten kan eenvoudig worden beoordeeld door hun gedragskenmerken te observeren. Zijn consumenten bijvoorbeeld geneigd de afwas met de hand te doen? Geven ze in de auto de voorkeur aan schakelen met de hand? Wat voor soort activiteiten en hobby's streven ze na? Activiteiten zoals houtbewerking, koken, schilderen en vissen zijn waarschijnlijke voorspellers van hoge WBM.

Bedrijven kunnen 'likes' op sociale media meten voor specifieke activiteiten en hobby's waarbij handenarbeid betrokken is. Ten slotte kunnen marktonderzoekers consumenten vragen om de mate waarin handmatige versus cognitieve taken voor hen zinvol zijn. Door consumenten te segmenteren op basis van hun waargenomen betekenis van handarbeid, kunnen marketeers hun boodschappen en inspanningen beter richten en focussen.

In promoties kunnen bedrijven de betekenisvolle tijd benadrukken die consumenten winnen door het gebruik van autonome producten (bijvoorbeeld: "met dit product kunt u tijd besteden aan zinvollere taken en bezigheden dan aan schoonmaken"). Een dergelijke interventie kan de nadelige effecten van betekenis van handarbeid op autonome productadoptie voorkomen.

De wetenschappelijke publicatie vindt u hier.

Foto: PxHere