VDL gaat 77 AGV's leveren aan ECT Delta

Sat Dec 21 2024

12 21

VDL gaat 77 AGV's leveren aan ECT Delta

06/04/2021

Door Ad Spijkers

VDL Automated Vehicles in Hapert (NB) gaat vanaf eind dit jaar tot medio 2023 liefst 77 automatisch geleide voertuigen (AGV’s) leveren aan Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT).


     

Dit is de derde grote order van AGV’s die VDL aan ECT gaat leveren. De eerste order in 2011 betrof 85 AGV’s, die inmiddels meer dan 100.000 containers per AGV hebben vervoerd. De huidige order is het gevolg van de ervaringen met de eerder geleverde voertuigen én het vertrouwen tussen beide partijen. De nieuwe order betreft de vervanging van oudere, diesel aangedreven AGV’s.

Autonoom en hybride-elektrisch

De volledig door VDL te ontwikkelen voertuigen gaan rijden op de ECT Delta-terminal op de Maasvlakte, de grootste AGV-terminal ter wereld. Ze gaan geheel autonoom én hybride-elektrisch 24 uur per dag containers vervoeren tussen de kade en de containeropslag. Deze AGV’s zijn geluidsarm en verbruiken ruim de helft minder brandstof dan de voertuigen die ze gaan vervangen.

De kennis en expertise van VDL Groep in de automotive zal ook op de nieuwe AGV’s worden toegepast. Het gaat om zaken als veiligheid, ontwerp, elektrificatie, connectiviteit, autonomie en mobility as a service. De modulaire opbouw van de voertuigen maakt het mogelijk om technieken tussen alle VDL-voertuigen uit te wisselen, zodat innovaties – bijvoorbeeld een volledige elektrische aandrijflijn – eenvoudig te integreren zijn.

Navigatiesysteem

Eén van de grote innovatiestappen die bij de nieuwe AGV’s zal worden doorgevoerd, is de integratie van VDL’s eigen state of the art navigatiesysteem. Dit systeem is gebaseerd op een vergelijkbaar systeem dat ook door grote autofabrikanten wordt ingezet. Dit navigatieplatform zorgt voor een efficiëntere containeroverslag. Doordat de AGV’s met elkaar kunnen communiceren, kunnen er – door dichter op elkaar te rijden en kortere wachttijden tussen ritten - meer containers per AGV worden vervoerd.

De AGV’s van VDL zijn, in tegenstelling tot andere containerhandlingvoertuigen, analoog aan een regulier wegvoertuig ontworpen. Dat maakt het mogelijk dat voor de doorontwikkeling van de AGV’s de marktontwikkelingen in de automotive kunnen worden gevolgd.

Foto: VDL