Bezorgrobots hebben groener imago

Tue Oct 22 2024

10 22

Bezorgrobots hebben groener imago

14/08/2024

Door Ad Spijkers

Een kleinere CO2-voetafdruk van bezorgrobots kan consumenten aanmoedigen om ze te gebruiken bij het bestellen van eten of boodschappen.


     

De zelfrijdende elektrische voertuigen ter grootte van een koffer zijn veel groener dan veel traditionele methoden voor het bezorgen van eten, omdat ze een lage of zelfs geen CO2-uitstoot hebben. In een onderzoek van de Washington State University in Pullman (bij de grens met Idaho) kozen deelnemers met meer milieubewustzijn en kennis over CO2-uitstoot vaker voor robots als bezorgmethode.

De groene invloed verdween echter toen mensen de robots zagen als een keuze met een hoog risico. Ze maakten zich zorgen dat hun eten te laat, koud of anderszins bedorven zou zijn voordat het arriveerde. De bevindingen geven een richting aan om het gebruik van bezorgrobots te promoten.

Functionaliteit

Een groot deel van de marketingfocus van aanbieders lag op de functionaliteit en het gemak van deze automatische bezorgrobots. Maar ze zouden deze inspanningen om ook hun groene aspecten te promoten, moeten versterken. De onderzoekers voerden Han een online enquête uit onder 418 volwassen deelnemers. Meer dan de helft kwam uit stedelijke gebieden en velen waren al bekend met bezorgrobots, die steeds populairder worden in grote steden.

De deelnemers bekeken korte video's over automatische bezorgrobots en beantwoordden vragen over koolstofemissies en de robots zelf. De onderzoekers vonden een sterke correlatie tussen hoog gerangschikte uitspraken over koolstofemissies en de bereidheid om bezorgrobots te gebruiken. Die verbinding werd echter verbroken bij mensen die dachten dat het gebruik van de technologie riskant was.

Toenemend aanbod

Mensen met een hoger waargenomen risico hadden bij het gebruik van de bezorgrobots gaven ze niet echt om de zorgen over het milieu. Mensen die minder waargenomen risico's zagen, waren sterker gehecht aan dit beslissingscriterium. Het was volgens de onderzoekers vrij duidelijk dat de essentiële functionele kenmerken moesten werken. Daarna komen de milieuproblemen.

De Covid-pandemie zorgde voor een toename van online voedselbestellingen met 63%. Dat heeft op zijn beurt geleid tot meer congestie en koolstofemissies, omdat meer voertuigen op fossiele brandstof de weg op gingen om het voedsel te bezorgen. Bezorgrobots kunnen over trottoirs en wegen rijden, rijden elektrisch. Sommige modellen vertrouwen op hernieuwbare energiebronnen zoals zonne-energie. Uit ander onderzoek is gebleken dat het gebruik van bezorgrobots de congestie met 29% en de koolstofemissies met 16% kan verminderen.

Minder CO2

Steeds meer horecabedrijven en supermarktketens stappen over op bezorgrobots om de 'last mile' bezorging te doen. Sommige bedrijven hebben al hun eigen bezorgvloten, maar kleinere restaurants gebruiken ze ook via bezorgdiensten. Bezorgrobots kunnen aantrekkelijk zijn voor bedrijven omdat ze helpen te voldoen aan de groeiende vraag naar bezorgservices. Maar deze studie geeft aan, dat ook het vermogen om koolstofemissies te beperken een krachtige motivator zijn voor consumenten.

De onderzoekers stellen voor dat bedrijven de groene geloofsbrieven van de bezorgrobots zouden kunnen benadrukken door een berekening van de emissies van elke bezorgmethode weer te geven. Ze zouden consumenten kunnen laten zien dat ze veel van hun CO2-voetafdruk verkleinen door de bezorgrobotservice. Dat zou een signaal zijn om dat koopgedrag te promoten, als consumenten een grote interesse hebben in milieuproblemen.

De wetenschappelijke publicatie vindt u hier.

Foto: Wikimedia, Christopher Down