Hoe ontwikkelt de markt voor AMS zich?

Sat Dec 21 2024

12 21

Hoe ontwikkelt de markt voor AMS zich?

07/12/2023

Door Ad Spijkers

DMZ presenteert de resultaten van een onderzoek naar de perspectieven voor autonome maritieme vaartuigen.


     

Om een overzicht te krijgen hoe groot de opkomende markt voor AMS in Duitsland en Europa is, heeft het Deutsches Maritimes Zentrum (DMZ) in Hamburg een studie laten uitvoeren. De Analyse, Auswertung und Ausblick des zukünftigen Marktes Autonomer Maritimer Systeme gedaan door BM Bergmann-Marine in Grosskrotzenburg (bij Hanau) en Fraunhofer-Gesellschaft zur Förderung der angewandten Forschung in München. Het onderzoek verkent de AMS-marktomgeving en haar Europese en nationale spelers in de AMS-sector.

AMS

Autonome Maritieme Systemen zijn systemen die zonder menselijke controle doelen of resultaten kunnen bereiken. Het gaat om een breed scala aan technische toepassingen. De ontwikkeling van AMS is in vrijwel alle (sub)segmenten van de scheepvaart waar te nemen.

De studie identificeerde 127 AMS-activiteiten van 269 partijen wereldwijd. Behalve uit pure onderzoeksprojecten bestaat bijna de helft van alle activiteiten uit concreet productaanbod in de opkomende AMS-markt. De autonome vaartuigen zijn voornamelijk belast met activiteiten op het gebied van onderzoek, exploratie en landmeetkunde en het vervoer van droge lading en van passagiers.

In totaal werden in Europa 212 doelbedrijven gevonden in zes deelsegmenten: havens, achterlandlogistiek, offshore, scheepsbouw, scheepvaart, toeleveranciers. Hiervan werden 119 bedrijven geïdentificeerd als 'actieve' en 93 bedrijven als 'stille' spelers. 'Actieve' partijen houden zich bezig met de ontwikkeling en/of implementatie van AMS. 'Stille' spelers zijn actief in hetzelfde bedrijfsgebied, maar een afwachtende houding aannemen ten aanzien van de ontwikkeling en/of implementatie van AMS.

Marktgroei

Een meerderheid van de deelnemers is van mening dat een jaarlijkse AMS-marktgroei van 10% realistisch is, of is zelfs nog optimistischer over de marktomgeving. De Europese deelnemers hebben een positiever beeld van de toekomst dan de Duitse deelnemers.

Alleen buitenlandse deelnemers aan het onderzoek noemen marktleiderschap in de AMS-sector als strategisch doel. De Duitse deelnemers zijn van plan AMS als bijproduct of optionele dienst in het productportfolio op te nemen. Ongeveer de helft van alle ondervraagde bedrijven beoordeelt de winstgevendheid voor alle niveaus van autonomie als hoog.

Aan het brancheonderzoek namen 52 bedrijven deel, waarbij de meeste reacties afkomstig waren uit de subsegmenten scheepvaart, toeleveranciers en havens. Uit de segmenten offshore, scheepsbouw en (achterland)logistiek rapporteerden vrijwel geen deelnemers uit de industrie. Om voor alle deelsegmenten voldoende informatie te verschaffen, zijn de resultaten aangevuld met deskundigenbeoordelingen.

Hindernissen

Uit het sectoronderzoek komen drie belangrijke hindernissen voor markttoegang naar voren:

  • gebrek aan juridisch kader en regelgeving;
  • tekort aan geschoolde werknemers en hoge kapitaalintensiteit;
  • technologische onzekerheden zoals hoge onderzoeks- en ontwikkelingskosten.

Op basis van de onderzoeksresultaten werden aanbevelingen voor actie voor de politiek, het bestuur en het bedrijfsleven ontwikkeld:

  • oprichting van een nationale AMS-spiegelgroep en versterking van actieve AMS-standaardisatieactiviteiten,
  • standaardisatie van regelgeving en goedkeuringsprocedures op Europees niveau
  • aanpassing van maritieme studieprogramma's om het AMS-aspect op te nemen
  • creëer synergieën met andere industrieën die AMS gebruiken.

Het huidige onderzoek is een vervolg op het onderzoek Internationale Umfeldanalyse zu Anwendungsfällen von Autonomen Maritimen Systemen uit 2022 in opdracht van de DMZ. Deze theoretische externe visie wordt nu aangevuld door de interne visie van marktdeelnemers en de semi-autonome en op afstand bestuurde AMS van IMO-autonomieniveaus 2 tot 4.

Foto: PxHere