Na zes jaar stilte succesvolle Interpack

Thu Nov 21 2024

11 21

Na zes jaar stilte succesvolle Interpack

12/05/2023

Door Ad Spijkers

Voor de  productverpakkings- en verwerkingsbranche was er van 4 tot 10 mei maar één 'place to be': Interpack in Düsseldorf.


     

Met Interpack kon beursorganisator Messe Düsseldorf na zes jaar eindelijk weer een van zijn belangrijkste evenementen houden. De editie van 2020 van het driejaarlijkse evenement werd immers afgelast dankzij Covid-19. De beurs heeft zijn positie als wereldwijd platform voor de uitwisseling tussen alle spelers in de verpakkingssector, aanverwante procesindustrieën en alle gebruikersindustrieën versterkt. Na de gedwongen pauze kon de gemeenschap elkaar eindelijk weer persoonlijk ontmoeten.

Bezoekers

De vakbeurs overtrof de verwachtingen van de exposanten. 2807 exposanten toonden met hun technologieën en oplossingen de kracht en creativiteit van de verpakkingsindustrie. Bezoekers uit 155 landen, vele met vaste koopintenties, bezochten Interpack 2023. In totaal kwamen circa 143.000 bezoekers naar de beurs, waarvan tweederde uit het buitenland. Na veel Europese landen waren de grootste bezoekende landen India, Japan en de VS. Ongeveer 75% van de bezoekers kwam uit het midden- of topmanagement.

Interpack 2023 zal de beursorganisator nog lang bijblijven – zowel zakelijk als persoonlijk. De stemming in de hallen was goed en de interculturele uitwisseling verrijkend voor alle partijen. Dit werd onderstreept door de positieve terugkoppeling van bezoekers; 96% gaf aan hun beursdoelstellingen te hebben behaald. Even tevreden waren de exposanten wier verwachtingen vaak waren overtroffen.

Transformatie als kans

Gezien de huidige marktontwikkelingen, de grote uitdagingen maar ook grote kansen, bleek deze Interpack zeker een van de belangrijkste in zijn geschiedenis. De noodzaak om te automatiseren, de wil om duurzaam te handelen en veranderde consumptiegewoonten zijn allemaal uitingen van transformatie. De strategische oriëntatie van Interpack op de vier Hot Topics – circulaire economie, resource management, digitale technologieën en productveiligheid – kwam tot uiting in tal van innovaties.

Exposanten presenteerden hoogwaardige technologieën en holistische concepten die rekening houden met efficiëntie en duurzaamheid in hun productielijn. Veel bedrijven in de consumptiegoederenindustrie hebben hun eigen duurzaamheidsdoelen gesteld. De afgelopen jaren zijn fabrikanten van verpakkingsmachines erin geslaagd om duurzame verpakkingsconcepten te implementeren door technische aanpassingen en nieuw ontwikkelde machineoplossingen.

De volgende Interpack in Düsseldorf vindt plaats van 7 tot 13 mei 2026. Mits natuurlijk weer geen virus roet in het eten gooit.

Foto: Messe Düsseldorf/ctillmann