Volvo CE toont concept autonome asfaltwals

Fri Oct 22 2021

10 22

Volvo CE toont concept autonome asfaltwals

05/10/2021

Door Ad Spijkers

Het CX01-concept is ontworpen voor autonome bediening en communicatie met meerdere units.


     

Als onderdeel van het voortdurend streven naar machine-innovatie onthulde Volvo Construction Equipment (Volvo CE) zijn CX01 (Compaction eXperiment #1) -asfaltverdichterconcept met één trommel. Het concept maakt gebruik van één asfalttrilwals die bestaat uit twee onafhankelijke helften (gespleten trommel) en wordt rechtop gehouden door een zelfbalancerend besturingssysteem. De machine kan zowel op afstand als volledig autonoom worden bediend en is uitgerust met zowel een dieselmotor als een energieopslagsysteem. De machine kan worden gebruikt in diesel-, hybride of volledig elektrische modus.

Concept

De CX01 is een conceptueel product, maar zal het onderzoek en de ontwikkeling die eraan is besteed, klanten op andere manieren ten goede komen. De onderneming heeft ingenieurs uit de VS en Europa betrokken bij de ontwerp-, bouw- en testfasen van het concept. Het kan het asfalteringsproces fundamenteel veranderen om tegemoet te komen aan de behoeften van de klant. Volvo CE wil zowel de omstandigheden voor de machinist verbeteren als de productiviteit verhogen.

Door de walsen zelf opnieuw te ontwerpen, hoeft de machinist niet meer op de machine te zitten. Hij staat hierdoor niet meer bloot aan trillingen, geluid, stof en andere bijbehorende omgevingsomstandigheden. Hij kan nu een vloot van autonome CX-units besturen die samenwerken om asfaltoppervlakken te verdichten. Ook kunnen door de hybride uitvoering het brandstofverbruik en de CO2-emissie worden verminderd.

Een vloot van deze eenheden die voor grotere klussen worden ingezet, zou kunnen samenwerken. De machines kunnen niet alleen communiceren met elke CX-eenheid in de vloot, maar ook met andere apparatuur op de locatie. De machines kunnen de bouwplaats inspecteren, verslag uitbrengen over de toestand van de asfaltlaag (dichtheid, temperatuur en passages) en bepalen wanneer en waar te verdichten.

Ontwerp en toekomst

Dankzij het compacte ontwerp en de goede wendbaarheid van de machine kunnen verdichtingscycli worden gestroomlijnd, kosten worden verlaagd en flexibelere werkpatronen worden ingesteld. Het rolpatroon, het gewicht en het aantal rollen kunnen eenvoudig worden aangepast aan de breedte, dikte en snelheid van de asfaltlaag, waardoor een complete oplossing wordt geboden voor wat voor klus het ook is, van lichte infrastructuur tot snelwegen.

De CX01 kan worden gekoppeld aan het bestaande Co-Pilot-systeem van Volvo CE, zodat het werk op afstand kan worden afgehandeld via een aanraakscherm. Bovendien maakt het gebruik van GPS-positietracking om de werkprestaties te controleren en klanten te helpen hun productiviteitsdoelen beter te bereiken.

Hoewel het CX01-concept puur een verkenning is, zouden sommige lessen kunnen worden toegepast op toekomstige producten. Besturing op afstand en autonome operaties zijn voor het bedrijf aandachtsgebieden in R&D. Hoewel de wrijvingsarme waterreductiecoating op de trommelmantel theoretisch is, kan het op grotere machines een voordeel zijn om de benodigde hoeveelheid water te verminderen.

Volvo CE wordt in Nederland vertegenwoordigd door SMT Netherlands, met vestigingen in Emmeloord en Nieuwkuijk.

Foto: Volvo CE