Detectiesysteem voor gevaarlijke drones

Tue Mar 19 2024

03 19

Detectiesysteem voor gevaarlijke drones

22/06/2020

Door Ad Spijkers

Civiele drones worden gebruikt voor verschillende nuttige toepassingen, maar kunnen ook worden misbruikt. Een Duits consortium komt daar tegen in het geweer.


     

Een gecrashte drone kan schade veroorzaken, no-fly zones kunnen onbewust worden genegeerd en drones kunnen worden gebruikt voor criminele handelingen. Om deze gevaren tegen te gaan, is de afgelopen drie jaar op de Technologie Campus Freyung van de Technische Hochschule Deggendorf (tussen Regensburg en Passau) het onderzoeksproject ArGUS uitgevoerd. Het acroniem staat voor 'Assistenzsystem zur situationsbewussten Abwehr von Gefahren durch UAS' (Unmanned Aerial Systems).

Hulpsysteem

Het doel van het project was om een hulpsysteem te ontwikkelen dat drones in een vroeg stadium opspoort en classificeert en om een situatie- en risico-evaluatie uit te voeren. Een dergelijke situatieanalyse is een belangrijk onderdeel als het gaat om de bescherming van mensen en infrastructuur. Alle beschikbare informatie wordt in aanmerking genomen en er kunnen rechtszekere voorstellen voor tegenmaatregelen worden gegenereerd.

Zo kunnen bijvoorbeeld hulpdiensten in een vroeg stadium een potentiële dreiging identificeren, de effecten beoordelen en na een korte reactietijd tot de best mogelijke beslissing komen met betrekking tot passende tegenmaatregelen. In de loop van het project werden verschillende tests van de onderdelen uitgevoerd onder realistische omstandigheden, bijvoorbeeld in het Volksparkstadion in Hamburg (foto), de Benteler Arena in Paderborn en op de luchthaven Frankfurt-Hahn.

Radioverbinding

De Technische Universität Deggendorf was betrokken bij het project met de detectie en analyse van de communicatie tussen drone en grondstation. Hiervoor zijn sensorsystemen ontwikkeld die de signalen van drones kunnen detecteren en evalueren. De radioverbinding tussen een drone en het grondstation wordt direct bij het inschakelen van de apparatuur tot stand gebracht. Dit maakt het mogelijk om de radiosignalen van een drone al te identificeren voordat deze wordt gelanceerd.

Het tijdsvoordeel ten opzichte van andere detectiemethoden, zoals radar, geeft de hulpdiensten meer reactietijd en kan in een noodsituatie van essentieel belang zijn. Behalve de vroege detectie van een drone biedt het ontwikkelde systeem ook nuttige informatie over het resterende bereik en het mogelijke vluchtplan van een geïdentificeerde drone. De aanwezigheid en de route van een drone kunnen dus al voor het opstijgen worden doorgegeven aan het assistentiesysteem.

Projectconsortium

Behalve de Technologie Campus maakten ook het Fraunhofer-Institut für Optronik, Systemtechnik und Bildauswertung (IOSB) in Karlsruhe, de Johannes Gutenberg Universität Mainz, het Verband für Sicherheitstechnik (VfS), het European Aviation Security Center (EASC), Securiton en Atos Information Technology deel uit van het projectconsortium. Het Bayerische Landeskriminalamt, het Bundeskriminalamt, Power Personen-Objekt-Werkschutz en de luchthaven van Frankfurt waren als geassocieerde partners bij het project betrokken.

Foto: Stefan Kunze, TH Deggendorf