De Blue Prism is speciaal ontworpen voor operaties in zowel kust- als offshore-omgevingen.
Fugro in Leidschendam heeft een contract getekend met Kooiman Engineering in Zwijndrecht en Van Oossanen Naval Architects in Wageningen voor het scheepsontwerp van zijn volgende generatie onbemande oppervlakteschepen. Het Unmanned Surface Vessel (USV) combineert een lage ecologische voetafdruk met hoogwaardige datacollectie, weerbestendigheid en uithoudingsvermogen. Het vaartuig komt in 2023 beschikbaar voor klanten en zal met behulp van op de romp gemonteerde sensoren met hoge nauwkeurigheid bathymetrie- en subbodemgegevens verzamelen. Ook heeft de Blue Prism de mogelijkheid om meerdere geofysische sensoren te slepen.
Het vaartuig kan buiten het gezichtsveld opereren en zal het eerste koolstofarme autonome schip zijn dat deze geavanceerde scheepskenmerken en sensoren combineert. Samen met Fugro's software voor gegevensbeheer zullen de snelheid en het uithoudingsvermogen van de Blue Prism het risico verminderen en de projectoplevering versnellen in offshore wind, hydrografische kaarten en kustveerkracht.
In de Blue Prism worden de beste technieken in de Nederlandse scheepsbouw gecombineerd. De samenwerking tussen Kooiman en Van Oossanen heeft al geleid tot innovatieve oplossingen en zal ook worden ingezet in deze volgende stap in onbemande schepen. Autonome schepen spelen een belangrijke rol in de toekomst van de maritieme onderzoekssector. Ze verbeteren de veiligheid, verminderen de CO2-uitstoot en leveren efficiënt hoogwaardige data.
Fugro heeft ervoor gekozen om met Kooiman Engineering en Van Oossanen Naval Architects samen te werken gezien hun staat van dienst op het gebied van scheepsontwerp en hydrodynamica. Het in geodata gespecialiseerde bedrijf wil zijn vloot USV's uitbreiden voor veiligere, meer duurzame maritieme operaties.
Foto: Fugro