Onderzoekers in West Virginia onderzoeken methoden om het aantal bedrijfsgevallen op de werkvloer in groot- en detailhandel te verminderen.
Zolang robots bestaan, bestaat de angst dat machines mensen verdringen van hun werkplek. Maar in een onderzoeksproject zetten ingenieurs van de West Virginia University in Morgantown robots in om werknemers te helpen hun baan te behouden. Dit doen ze door medewerkers te behoeden voor mogelijk uitglijden, vallen en gevaren op de werkplek. Om valrisico's in winkelomgevingen te verminderen, gebruiken onderzoekers robots om risico's langs vloeroppervlakken van groothandels- en winkelruimtes te identificeren en te detecteren.
Er is een aanzienlijk probleem met uitglijden en vallen in winkelruimtes. De onderzoekers proberen daarom een manier te vinden om robots te gebruiken om situationeel bewustzijn te bieden, risico's te bewaken en looppaden te bieden. Beroepsletsels hebben een negatieve invloed gehad op het personeelsbestand in de groothandel en de detailhandel, met hoge ongevalcijfers en aantallen letsel. Supermarkten en drogisterijen behoren tot de locaties met de hoogste percentages niet-dodelijke verwondingen. In de VS gaat het om jaarlijks zo'n 570.000 gewonden onder personeel van groot- en detailhandel.
De onderzoekers bereiden een 'robottestbed' voor om een winkelomgeving na te bootsen, waar ze hun aanpak kunnen ontwikkelen en aanscherpen in de manier waarop machines potentiële gevaren analyseren.
Eén manier is door robots uit te rusten met camera's. Sommigen suggereren om beveiligingscamera's die al in de winkels staan te gebruiken om het risico op uitglijden en vallen te detecteren. Maar schijn kan bedriegen. Het is beter om een robot niet alleen uit te rusten met een camera, maar deze ook over het oppervlak te laten rijden om te zien hoe glad het is. De wielen van de robot zijn een betere inschatting van het sliprisico.
De wetenschappers schetsten drie doelstellingen voor dit onderzoek, dat wordt uitgevoerd in samenwerking met de University of Florida in Gainesville. De eerste is het identificeren en evalueren van holistische risico's die samenhangen met de werking van robots in die werkomgevingen.
De tweede is het ontwikkelen van een nieuwe functie die een breed scala aan robots zou kunnen versterken om het oppervlak van de vloer te onderzoeken terwijl ze primaire functies uitvoeren, zoals het dienen als winkelgids. Gegevens zullen real-time looppaden voor de binnenruimte genereren die voetgangers informeren over mogelijke risico's. Ten slotte zal het onderzoeksteam de effecten onderzoeken van de robots en looppaden op de fysieke blootstelling van werknemers aan valrisico, cognitieve werkbelasting en psychologische effecten op deze locaties.
De studie bouwt voort op bestaand onderzoek aan WVU. Daar deden wetenschappers onderzoek naar het schatten van slips in voertuigen voor de ruimtevaart. Zij ontwikkelden een manier voor om niet-visuele informatie te gebruiken om over verraderlijk terrein te manoeuvreren.
Door dat onderzoek konden de winkelonderzoekers de slip gemakkelijk schatten op basis van wiel-en-terrein-interactie. Ze kunnen de wielen strategisch op bepaalde manieren draaien om slip beter in te schatten. Terwijl de robots rijden kunnen ze sensoren aan boord bewaken en de wielsnelheid vergelijken met de werkelijke snelheid van de robot. Ze kunnen slip afleiden en kunnen af en toe een slipmeter inzetten om dat te kalibreren.
Het team wil de robots buiten kantooruren te testen in een echte winkelruimte. Ze hebben dit al gedaan met een robot die een bepaald, enkel gebied doorkruist. Maar de wieldata combineren met cameragegevens is een van de opwindende onderzoeksaspecten van het project.
Foto: WVU / Matte Zondag