Autonoom rijdend voertuig van VDL zorgt voor veilig en duurzaam transport van aardappelspecialiteiten.
VDL Automated Vehicles heeft een autonoom rijdend voertuig ontwikkeld dat logistieke processen slimmer, veiliger en duurzamer maakt. De eerste VDL Mixed Traffic Transporter (MTT) is in gebruik genomen door aardappelverwerker Aviko. Diepgevroren friet en andere aardappelspecialiteiten worden op het terrein in Steenderen (bij Doesburg) autonoom en milieubewust vervoerd vanaf de productie in de fabriek tot aan de opslag in het vrieshuis.
Het generieke autonoom batterij aangedreven platform van de VDL MTT is leverbaar met klantspecifieke ladingdragers en een batterijlaadsysteem. Het platform wordt gekoppeld aan de gewenste bovenbouw om bijvoorbeeld pallets, containers of papierrollen te vervoeren. Het platform wordt beheerd door fleet management software dat is gekoppeld aan het logistieke beheersysteem van de eindgebruiker. Dit gebeurt via een speciale applicatie (app) ondersteund met volledige digitale service en diagnose op afstand.
Bij Aviko in Steenderen worden tot zestig europallets per uur met diepvriesproducten automatisch geladen, vervoerd en gelost door een geklimatiseerde bovenbouw. Het nieuwe voertuig vervangt traditionele handbediende vrachtwagen-opleggercombinaties.
In het nieuwe MTT-platform is VDL’s eigen veiligheids- en navigatiesysteem geïntegreerd. Via data, gegenereerd door sensoren, wordt het voertuig niet alleen over de beoogde route geleid, ook wordt geanticipeerd op medeweggebruikers. Door VDL ontwikkelde apps analyseren op basis van tekeningen van het terrein de af te leggen routes. Ook worden applicaties gebruikt om de prestaties van het voertuig te bewaken om op afstand eventuele storingen te verhelpen.
Om de prestaties van de inzet verder te verbeteren, worden de bij Aviko door apps gegenereerde data beschikbaar gesteld aan Universiteit Twente en Hogeschool Arnhem Nijmegen. In de ontwikkeling en realisatie van de VDL Mixed Traffic Transporter hebben vijftien VDL-bedrijven samengewerkt.
Aviko heeft in Steenderen de afgelopen twee jaar het meest duurzame vrieshuis van Nederland gebouwd. Het bedrijf is met VDL een ontwikkeltraject ingegaan om ook een veilige en duurzame oplossing te vinden voor het transport tussen fabriek en vrieshuis op het binnenterrein. Het voertuig wordt gevoed met elektriciteit die is opgewekt met zonnepanelen op het dak van het vrieshuis.
VDL heeft een ruime ervaring op het gebied van geautomatiseerde voertuigen. Sinds 2011 zijn er meer dan 170 automatisch geleide voertuigen van VDL in gebruik in de havens van ECT (Rotterdam), PSA (Singapore) en bij BASF (Ludwigshafen). De VDL Mixed Traffic Transporter is een verdere doorontwikkeling. Het voertuig heeft een maximum snelheid van 15 km/h, afhankelijk van route en verkeerssituatie, en kan acht uur rijden op één batterijlading. De elektromotor heeft een vermogen van 84 kW en levert een koppel van 1100 Nm.
Foto: VDL Automated Vehicles