Studenten van TU Eindhoven vertrekken eind december naar Antarctica voor metingen ten behoeve van de ontwikkeling van een zelf ontworpen zonnemobiel.
Antarctica kan waardevolle inzichten geven over de gevolgen van klimaatverandering, maar het verrichten van onderzoek op de Zuidpool is duur en niet duurzaam. Met de 'Antarctica rover', een autonoom rijdend zonnevoertuig, moet klimaatonderzoek op het koudste en meest afgelegen continent op aarde goedkoper, duurzamer en makkelijker worden. Het voertuig wordt ontwikkeld door TUE-studententeam Polar.
Team Polar bestaat uit zeventien studenten met uiteenlopende studierichtingen. Het team wil hun eerste rijdende prototype volgend jaar klaar hebben. Het voertuig gaat rijden op ingebouwde zonnepanelen, terwijl onder meer sensoren ervoor moeten zorgen dat het voertuig zonder menselijke inbreng van punt A naar B kan rijden.
De extreme weersomstandigheden op de Zuidpool zorgen ervoor dat het team moet pionieren. De temperatuur en de intensiteit van de zon zijn laag. Zonnepanelen en batterijen presteren doorgaans matig in deze omstandigheden. Daarom zoeken de studenten naar manieren om het systeem beter tegen het weer bestand te maken. Ook creëert het witte landschap en het ontbreken van referentiepunten een uitdaging voor autonoom rijden.
Voor de ontwikkeling van het voertuig is het belangrijk dat het team de lokale omstandigheden in kaart brengt. Daarom vertrekken twee teamleden eind december voor twee weken naar Antarctica. Ze mogen meereizen met een nieuw poolverkenningsschip van Ponant dat gespecialiseerd is in expedities naar de polen. Het schip is uitgerust met faciliteiten voor onderzoekers.
De studenten gaan onder meer data verzamelen die helpen bij de ontwikkeling van de zonnepanelen, zoals lichtintensiteit en vermogen. Daarnaast nemen ze meetapparatuur mee zodat ze de luchtvochtigheid, luchtdruk, het zonnespectrum en temperaturen kunnen meten.
Het verrichten van onderzoek in Antarctica is duur en niet duurzaam. Er zijn onderzoeksstations en grote trucks voor nodig, waarvoor door de lucht brandstof moet worden aangevoerd. De Nederlandse regering heeft als doel om bij onderzoek in de poolgebieden zo duurzaam mogelijk te werk te gaan. Dat betekent geen eigen stations en zo min mogelijk menselijke aanwezigheid. Het project van Team Polar past bij de Nederlandse visie op het doen van onderzoek in Antarctica, met zo min mogelijk menselijke impact.
De Antarctica-rover kan in de toekomst belangrijke data leveren die nu nog niet beschikbaar zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor onderzoeksgebieden als glaciologie (gletsjerkunde) en meteorologie, domeinen die zich bezighouden met klimaatverandering. De komende tien jaar zijn doorslaggevend voor hoe het klimaat zich zal gaan ontwikkelen: blijven we binnen de anderhalve graad opwarming of wordt het drie graden? Juist in deze doorslaggevende periode wil de wetenschap kunnen beschikken over de beste data.
Foto: Team Polar