Willen consumenten wel bezorgrobots?

Sat Dec 21 2024

12 21

Willen consumenten wel bezorgrobots?

13/11/2023

Door Ad Spijkers

Uit onderzoek blijkt dat consumenten voor levering aan huis beter voorbereid zijn op voertuigen dan op drones of robots


     

Amazon wil dit jaar 10.000 leveringen met drones in Europa doen. Walmart is van plan zijn drone-bezorgdiensten dit jaar uit te breiden naar nog eens 60.000 huizen in de Verenigde Staten. Retail- en distributiebedrijven investeren veel onderzoeks- en ontwikkelingsgeld in drone-bezorging. Maar zijn consumenten er klaar voor? Accepteren zij deze verandering als het nieuwe normaal?

Onderzoek naar acceptatie

Onderzoekers aan Northwestern University (met hoofdvestiging in Evanston, 25 km noordelijk van Chicago) wilden weten of consumenten daar wel klaar voor waren. Zouden robots menselijke bezorgers vervangen, in de vorm van geautomatiseerde voertuigen, drones en robots? Het onderzoeksteam ontdekte dat er maatschappelijk werk aan de winkel is om de publieke perceptie van de technologie van de nabije toekomst te veranderen. "We moeten heel goed nadenken over het effect van deze nieuwe technologieën op mensen en gemeenschappen. We moeten ons afstemmen op wat zij over deze veranderingen denken", aldus de onderzoekers.

Ze merkten een complexe en veelzijdige relatie op tussen gedrag en acceptatie van nabije toekomstige technologieën voor geautomatiseerde pakketbezorging. Mensen waren over het algemeen eerder bereid een automatisch voertuig te accepteren als vervanging voor een bezorger – misschien omdat er al bekendheid bestaat met zelfrijdende auto’s. Ze hadden een hekel aan drones en robots als opties. Maar naarmate de leveringssnelheid toenam en de prijs daalde, nam de kans om de technologie te accepteren toe.

Paradox

Ze ontdekten ook dat technisch onderlegde consumenten de technologieën van de nabije toekomst meer accepteerden dan bevolkingsgroepen die minder bekend waren met de technologie. Vooral na de pandemie zijn mensen een efficiënte levering van e-commerce aankopen gaan verwachten, omdat ze steeds vaker vanuit huis werken.

Er is een paradox. Mensen hebben moeite om het gemak en de voordelen van een snelle, efficiënte levering te verzoenen met de gevolgen ervan. Daarbij moet u denken aan slechte arbeidsomstandigheden in magazijnen, luchtvervuiling en drukkere straten. Mensen zien die andere rol die burgers of gebruikers van de stad spelen niet echt. En de ene rol heeft rechtstreeks invloed op de andere rol, en dat zijn we allebei. Met geautomatiseerde levering kan een aantal van deze problemen worden verminderd.

Het team ontwierp een enquête om de voorkeuren van 692 Amerikaanse respondenten te beoordelen, waarbij vragen werden gesteld over verschillende bezorgopties en variabelen zoals bezorgsnelheid, pakketafhandeling en algemene percepties. Hoewel nieuwe vormen van levering maatschappelijk gezien een kans bieden, "zijn we er nog niet". Bedrijven voeren het aantal leveringen van drones op, deels als gevolg van een tekort aan arbeidskrachten, deels omdat bestaande systemen niet kunnen voldoen aan het grote volume aan e-commerce leveringen.

De onderzoekers waarschuwen dat deze innovaties kunnen mislukken door een gebrek aan publieke acceptatie. Ze vinden dat scheepvaart- en logistieke centra centraal moeten worden geplaatst in de stadsplanning en het ontwerp, zoals in sommige Europese steden, om het belang en de rol ervan in de kwaliteit van leven te erkennen. Beleidsmakers zullen ook deel moeten uitmaken van het gesprek naarmate meer drones het luchtruim binnenkomen en arbeidsverschuivingen plaatsvinden. Niets van dit alles zal werken totdat bedrijven hun unieke systemen beginnen te consolideren.

Coördinatie

Aan de planningskant moeten bedrijven ervoor zorgen dat mensen het feit omarmen dat de grote hoeveelheid leveringen onze steden vorm zal geven. Samenwerking, coördinatie en het delen van informatie tussen bedrijven is een voortdurende uitdaging. Het gaat niet werken als iedereen zijn eigen technologie heeft. Dat belemmert het doel en bouwt redundante en overlappende systemen op.

Door te luisteren naar de gebruikersacceptatie van technologieën en deze vaker te beoordelen, kunnen beleidsmakers en bedrijven zich voorbereiden op de toekomst. Dan kunnen z werken aan het overwinnen van angst en onwil om nieuwe technologieën te accepteren.

De wetenschappelijke publicatie vindt u hier.

Foto: Paul Wasneski