Cobot last opleggers bij Nooteboom Trailers

Thu Mar 28 2024

03 28

Cobot last opleggers bij Nooteboom Trailers

25/01/2021

Door Ad Spijkers

Nooteboom Trailers heeft in samenwerking met Automise een cobot geïnstalleerd en in gebruik genomen om onderdelen en staalconstructies voor opleggers te lassen.


     

Nooteboom Trailers in Wijchen is een internationaal opererende onderneming die haar klanten speciaal transport modellen biedt op het gebied van uitzonderlijk wegvervoer. Om de vele onderdelen en staalconstructies in de trailers te kunnen lassen, heeft Nooteboom Trailers ervoor gekozen een Yaskawa HC10 cobot aan te schaffen bij Automise, gevestigd in dezelfde plaats.

Automise is gespecialiseerd in het automatiseren van productieprocessen. Dit kan gaan om het verschaffen van advies, het ontwikkelen van lasmallen of robottooling of het integreren van software om (las)robots te programmeren. Daarnaast kan het bedrijf las)robots on- en offline programmeren of personeel te trainen in het programmeren van robots.

Verrijdbare cobot

De samenwerking tussen beide bedrijven ontstond eind 2019, met de vraag of Automise een cobot wilde leveren om onderdelen van trailers te kunnen lassen. Daarbij viel de keuze op een Yaskawa HC10 cobot. De HC10 beschikt over alle functies die ook aanwezig zijn in een normale lasrobot. Dit maakt het mogelijk om lassen te zoeken en volgen, multilayer te lassen en offline te programmeren vanaf een computer. Daarnaast is het mogelijk om de cobot vast te pakken, op de juiste plek te zetten en op de cobotmanier programma’s te maken. Dit is mogelijk met de Welding Wizard applicatie die standaard op de HC10 geleverd wordt.

Nooteboom Trailers heeft de cobot op een verrijdbare werkbank gemonteerd aan de zijkant van een staalkolom. Het bereik op de lastafel is zodoende optimaal, maar het is daarnaast ook mogelijk de staalkolom om te draaien en de cobot boven een product of trailer te plaatsen. Dit maakt het mogelijk trailers met de cobot per segment af te lassen, waar anders een grote robotinstallatie voor aangeschaft dient te worden.

De opstelling is in hoogte verstelbaar, dus ergonomisch voor iedere werknemer. Ook kan hij gekoppeld worden met een lastafel om het werkbereik te vergroten. De controller en een Fronius lasmachine zijn weggewerkt in de verrijdbare werkbank. Op de achterzijde moeten alleen de stekkers, het lasgas en een persluchtleiding worden aangesloten.

Veiligheid

Een cobot mag dan naast de medewerker zijn werkzaamheden verrichten, maar dit neemt niet de risico’s van het lasproces weg. In samenspraak met een deskundige op het gebied van risico-inventarisatie en –evaluatie (RIE) zijn meerdere veiligheidsfuncties geïntegreerd. Een zwaailamp laat weten wanneer de cobot beweegt. Is er een botsing geweest of staat de cobot in storing, dan wordt dit middels een sirene duidelijk gemaakt.

Om de gevaren van het laslicht dan wel strooilicht te minimaliseren, is een aantal lasschermen voorzien van een snoer met stekker. De lasschermen moeten zijn aangesloten op de controller om te kunnen lassen. Hierdoor er altijd lasschermen in de omgeving van het laslicht en is er maximaal aandacht besteed aan de veiligheid van de medewerker.

Voor het investeringsbedrag van één grote lasrobot voor het lassen van trailers kan Nooteboom in de toekomst meerdere cobots integreren. In plaats van één lastoorts beschikt het bedrijf dan over vier of vijf lastoortsen die aan trailers of onderdelen kunnen lassen.