AMR met interfacing volgens VDA 5050

Thu Apr 25 2024

04 25

AMR met interfacing volgens VDA 5050

11/04/2023

Door Ad Spijkers

Door gebruik te maken van deze open interface kan het voertuig van Bosch Rexroth samenwerken met andere voertuigen.


     

Kostendruk, steeds kleinere series met een groter aantal varianten en een ernstig tekort aan geschoolde arbeidskrachten: het is nog nooit zo logisch geweest om de intralogistiek te automatiseren. Hiervoor zijn bijzonder zuinige autonome mobiele robots (AMR) geschikt, die net als de Active Shuttle van Bosch Rexroth de VDA 5050-interface ondersteunen. Hierdoor kunnen gebruikers hun wagenpark individueel samenstellen, ongeacht de fabrikant en met minimale technische inspanning.

Open interfaces

Bij automatisering vertrouwt Bosch Rexroth (met Nederlandse hoofdvestiging in Boxtel) op open interfaces. Normen die door veel fabrikanten worden ondersteund, zijn duurzamer en stimuleren innovatie. Daarom communiceert de Active Shuttle autonome mobiele robot van het bedrijf via de gestandaardiseerde interface VDA 5050. Deze fabrikantonafhankelijke interface standaardiseert de communicatie tussen een masterbesturing en AMR en andere AGV's (automatisch geleide voertuigen). Het is het resultaat van een samenwerking tussen het Verband der Automobilindustrie e.V. (VDA) en het Fachverband Fördertechnik und Intralogistik van de Verein deutscher Machinen- und Anlagenbauer (VDMA).

VDA 5050 vereenvoudigt de bediening van gemengde wagenparken met tractoren, vorkheftrucks of AMR. Eindgebruikers kunnen onafhankelijk van de fabrikant hun wagenpark individueel samenstellen en 'als één team' onder een masterbesturingssysteem bedienen. De standaardisatie zorgt voor volledige interoperabiliteit in de dagelijkse werkzaamheden en de verschillende voertuigen kunnen samen op gedefinieerde routes rijden.

Plug-and-go

De robuust uitgevoerde Active Shuttle transporteert met kleine ladingdragers met wielen en een totale belasting tot 260 kg autonoom door fabriekshallen. Door het draagvermogen is het voertuig geschikt voor gebruik in de auto-industrie en haar toeleveranciers, in de batterijproductie, de elektro-industrie en andere sectoren.

Als plug-and-go-oplossing automatiseert de AMR zowel cyclische transporten als op de behoefte afgestemde materiaaltoevoer. Er zijn geen bouwkundige maatregelen zoals magneetstrips op de vloer of reflectoren nodig. Bij de eerste ingebruikname maakt de Active Shuttle zonder programmeren een kaart met de toegestane routes. De inbedrijfstelling van een pilotvoertuig duurt minder dan een werkdag dankzij de intuïtieve gebruikersinterface van het Active Shuttle Management System (AMS).

Active Shuttle biedt een uitgebreid veiligheidsconcept dat in samenwerking met de Deutsche Gesetzliche Unfallversicherung (DGUV) is geïmplementeerd en voldoet aan niveau d volgens EN ISO 13849-1. Behalve de veiligheidslaserscanner registreren stereocamera's de ruimte driedimensionaal. Hierdoor kunnen ze objecten detecteren die in de rijbaan steken en deze binnen een gedefinieerde gang ontwijken.

Voordelen

VDA 5050-compatibele hoofdbesturingen zoals het Active Shuttle Management System (AMS) van Bosch Rexroth bieden uitgebreide software voor wagenpark- en opdrachtbeheer. Binnen de Bosch Group heeft Rexroth met de Active Shuttle al talrijke toepassingen geïmplementeerd. Als hoofdgebruikers verkennen fabrieken van de Bosch Group de mogelijkheden van nieuwe oplossingen zoals de Active Shuttle in de praktijk. De ontwikkelteams hebben de ervaringen uit de dagelijkse praktijk verwerkt en gebruikt als basis voor hun verdere productontwikkeling. Behalve eenvoudige transportbewegingen van bron naar afvoer hebben ze geïntegreerd energiemanagement en een verkeersregelfunctie om files te vermijden.

Door de logistiek te automatiseren, verlagen gebruikers de personeelskosten voor de levering van materialen, verminderen ze voorraden en winnen ze ruimte voor productiesystemen. Daarnaast verlaagt de standaard de engineeringkosten, omdat er geen meervoudige kosten zijn voor meerdere softwarelicenties. Bovendien vereenvoudigt het gebruik van een mastercontroller volgens de VDA 5050-standaard de topologie. Met het AMS hoeft er maar één wagenparkbeheerder op de IT-systemen te worden aangesloten en hoeft maar één interface te worden geprogrammeerd.

Foto: Bosch Rexroth