AGV’s, AIV’s en robots gaan samen voor intelligente fabriek

Mon Dec 30 2024

12 30

AGV’s, AIV’s en robots gaan samen voor intelligente fabriek

18/04/2017

Door Bart Driessen

Op de laatste Indumation was het te zien; smart industry, in de vorm van een complete cel met pick-and-place-unit, en daaraan gekoppeld een robot en vier AGV’s. Vooral de intelligente samenwerking van de zelfstandig AGV’s met de robot valt op. Als platform voor dit project dient Sysmac, het pakket van Omron hard- en software voor machineautomatisering.


     

 

Met de getoonde smart cel geeft Omron een blik op wat smart industry voor ons in petto heeft. Vooral door de bundeling van verschillende besturingstaken in een uitgebreid systeem, zoals Sysmac, komt het idee smart industry wel heel dichtbij. Behalve een bijzondere groot aanbod van software voor machinebesturing biedt Sysmac een behoorlijke serie van controllers, variërend van snelle PLC’s tot en met  highspeed controllers van 1 ms en twee assent tot 125 μs en 256 assen. Even voor alle duidelijkheid; met Sysmac betreedt Omron niet het veld van de system-integrator. De configuratie van machines of complete cellen, inclusief inrichting met componenten en programmeerwerk blijft wat Omron betreft de competentie van de system-integrator. Sysmac is voor Omron niet meer en niet minder dan het platform voor ontwikkeling en besturing van slimme industriële systemen.

 

Vanuit een en het zelfde pakket

De complete cel laat Omron zien hoe een besturingssoftware vanuit een en het zelfde pakket mogelijk is. Het pick-and-place gedeelte, scara-robots en AGV’s en AIV’s zijn onderling verbonden subsystemen die vanuit hetzelfde softwarepakket ontwikkeld, geconfigureerd en bestuurd worden. De basis is dus een behoorlijk breed pakket dat onderdelen als servo-aandrijvingen, safety-besturing en communicatie via EtherCAT aankan. Ook functies als pick and place van producten, sortering op basis van kleur en visualisatie en HMI zijn vanuit Sysmac ontwikkeld. Naast motion en safety biedt Sysmac oplossingen voor vision en detectie van HR-beelden in hoge snelheden. Ook met de opkomende trend, het verzamelen van machinedata in bijvoorbeeld SQL-databases, is rekening gehouden. Data van productie en logistiek worden in real time in het juiste format opgeslagen. Een andere functie waarin Sysmac voorziet is robotica. Niet direct zichtbaar op de beurs, maar wel mogelijk vanuit Sysmac, is de simultane besturing van zes scara-robots, geprogrammeerd vanuit op tijd gebaseerde functieblokken.

 

Samenwerkende AGV’s en AIV's

Een ander aspect van smart industry is de intelligentie waarmee de AGV’s zijn uitgerust. In de cel die Omron op de beurs liet zien gaat het om twee verschillende AGV’s, ofwel wagens met een draagvermogen van 60, respectievelijk 90 kilo draagkracht en twee autonome intelligente voertuigen of AIV’s. De AIV’s zijn autonome intelligente voertuigen met een draagkracht van 105, respectievelijk 130 kilo. Bijzonder is de besturing van deze vier gelijktijdig werkende wagens. Deze moeten 24/7 ongestoord hun werk doen, maar ook op elkaar kunnen reageren. Bijvoorbeeld als ze bij elkaar in de buurt komen of wanneer een AGV niet werkt omdat deze geladen wordt. Als een AGV besluit dat hij zijn accu gaat opladen, neemt een andere AGV het werk van de ladende AGV over. Intelligentie zit it ook in de de manier waarop de AGV’s zich verplaatsen. Dat gebeurt betrekkelijk vrij, binnen een bepaalde ruimte, en wel zonder een zwarte of witte streep op de grond te hoeven volgen. Er is wel sprake van een ‘omheining’ van een veilige zone waarbij de AGV’s mogen rijden. Welke routes de AGV’s  moeten volgen ligt maar voor een deel vast. Gestart wordt met een programmering vooraf ie echter maar een keer wordt uitgevoerd. Maar verder doet het routeren denken aan een zelflerende machine.   De AGV’s zoeken altijd de meest efficiënte route, vermeiden alle obstakels en blijven binnen de buitenste lijntjes. Binnen die veilige zone zoekt de AGV zelf de makkelijkste route. Zwermen er verschillende AGV’s dicht bij elkaar en moet daar een taak worden uitgevoerd, dan zal de dichtstbijzijnde AGV het werk oppakken. Is een omweg nodig, dan zal de AGV altijd de meest eenvoudige oplossing kiezen. De intelligentie van de AGV manifesteert zich ook in de vorm van de spreekmodule. De AGV gebruikt de spreekmodule om in natuurlijke taal aan de omstanders door te geven wat hij aan het doen is. De AGV zegt bijvoorbeeld ‘product wordt aan robot overgedragen’ of  ‘product wordt door AGV opgehaald’.