Kalymero, The Robot Challenge

Tue Mar 19 2024

03 19

Kalymero, The Robot Challenge

10/04/2019

Door Liam van Koert

De jeugd heeft de toekomst. En robots zijn hun voorland. Althans dat wordt keer op keer beweert tijdens de diverse robotcompetities die Nederland inmiddels rijk is. Ook tijdens de aftrap van Kalymero, een nieuwe robot challenge waarvoor diverse scholen zich verzamelden in theater de Omval in Diemen, kwamen diverse robotargumenten op tafel. Grote verschil is echter dat er ook ruimte was voor de mening van de jeugd. Hoe kijken zij tegen robotica aan en hoe denken zij de uitdagingen van hun toekomst het hooft te kunnen bieden?


     


Kalymero – een initiatief van Sandy Kalisingh van SK Robotics – is vooral een gedachtenexperiment. Ja er zijn echte robots op het podium te vinden. Natuurlijk Nao die door Koen Hindriks, verbonden aan de VU en Robots in de klas, wordt aangezet tot het doen van een dansje en toepasselijk spontaan van de tafel valt. Of wat te denken van de voetbalrobot van VDL die door Ton Peijnenburg wordt gepresenteerd. Maar het zijn ‘slechts’ geconcretiseerde afspiegelingen van de echte uitdaging die Kalisingh en haar gasten op ons af zien komen: hoe gaan we om met het feit dat we met zijn allen steeds ouder worden en er steeds minder jonge mensen zijn om voor de ouderen te zorgen? Robotiseren ligt voor de hand. Maar hoe? En wat is eigenlijk een robot?

Vergrijzing

Willen we de jeugd goed voorbereiden op een onder andere vergrijzende toekomst, dan begint dat volgens Kalisingh met bewustwording.  Daarvoor zijn niet direct allerlei mechatronische hulpmiddelen nodig om hands-on bepaalde vaardigheden bij te brengen.  Je kan ook prima beginnen met nadenken over problemen en mogelijke (robot)oplossingen. Het leert kinderen onder andere samen problemen te onderzoeken en analyseren, oplossingen uit te werken en af te wegen en de uiteindelijke keuze te evalueren. Bijkomend voordeel van een gedachte-experiment is dat er geen dure techniek aangeschaft hoeft te worden.

MVDF 28 01 19 0211 2

Wat maakt de mens uniek?

Kalisingh, wiens kinderen zelf ook in Diemen naar school gaan, bedacht twee challenges waarbij groepen kinderen klassikaal een fictief robotconcept bedenken. Hierbij richt de bovenbouw zich op een voetbalrobot en de onderbouw op een multiculturele zorgrobot. Beiden zijn disciplines waar Nederland goed in beiden takken en weet ze hoe de robothazen lopen, zodat het vinden van sprekers voor de kick-off en het vormen van een vakjury – het blijft een challenge – geen al te grote uitdaging was. Zo wist ze hoogleraar Hapic Human Robot Interaction David Abbink van de TU Delft te strikken, die met de energie van een Freek Vonk  de ruim 100-koppige theaterzaal over robots liet nadenken. Want wat is nu precies een robot? Zijn een 3D printer en een autonoom voertuig een robot (de meeste kinderen vinden van wel)? Maar ook: wat maakt de mens uniek?  Ook zorgrobotspecialisten Somaya Ben Allouch van de HvA en TU Twente en Jeroen Wildenbeest van Diginova wisten enkele zorgrobotuitdaginging goed over te brengen. Hoe maak je een zorgrobot bijvoorbeeld multicultureel? Belangrijk omdat juist oude mensen – helemaal in het geval van Alzheimer – vervallen in hun moedertaal en oude gewoonten. En wat kan je wel en niet zelf als je 30, 60, 80 of 100 bent. Je tanden poetsen? Je sokken aantrekken? Naar de WC gaan? Alle kinderen hadden hier wel hun mening over. Grote uitdaging was natuurlijk wel deze meningen niet allemaal op hetzelfde moment te laten klinken.

MVDF 28 01 19 0485 1

In het hele land?

Een minstens zo grote uitdaging wordt volgens Kalisingh het landelijk uitrollen van de Kalymero Robot Challenge, een ambitie die ze zeker heeft. “De stakeholders van robotica zijn de kinderen van nu. Het is daarom belangrijk te horen en te kijken hoe zij tegen robottechnologie aankijken. De wetenschap en het onderwijs zijn welwillend om de handen ineen te slaan. We hebben echter ook de kennis en financiële slagkracht van bedrijven nodig om de challenge tot een jaarlijks en landelijk event te kunnen maken. Hopelijk lukt dat, want er is nog niks zoals dit voor het primair onderwijs, terwijl ze juist op deze leeftijd al heel goed kunnen nadenken over de toekomst.” 

De eindpresentatie van het scholenproject vindt plaats op 27 mei 2019.

Nieuwsgierig geworden naar de Kalymero robot challange? Kijk hier ( https://bit.ly/2TX018M) voor meer informatie of neem contact op met Sandy@SK-Robotics.com

Afbeeldingen : Martijn van Dam Fotografie.